Rapporter indikerer, at Samsung og LG nedskalerer deres forretningsstrategier for microLED
Fra kilder i Korea og Taiwan fremgår det, at både Samsung Display og LG Display har valgt at nedskalere deres satsninger på microLED-teknologien. Det skriver fagbladet MicroLED-info
De primære grunde hertil skulle være de høje omkostninger ved produktionen af microLED og intens konkurrence, som resulterer i lav profitabilitet.
Ifølge rapporterne så fortsætterSamsung Display med at investere i forskning og udvikling af microLED, men har udskudt planer om at udvide produktionen.
LG Display derimod ønsker angiveligt at reducere størrelsen på sine microLED forsknings- og udviklingsteams, og overvejer nu at flytte nogle af deres microLED-udviklere til arbejde med OLED-teknologi.
Beslutningen fra disse sydkoreanske producenter er ikke overraskende. Selvom microLED har et stort potentiale, vil det tage år, før teknologien er klar til massemarkedet i segmenter som forbruger-tv eller smartphones.
LGD og Samsung har primært fokuseret på store microLED-tv’er, hvor markedet for disse dyre skærme er meget begrænset (estimeret til under 2000 enheder årligt ved nuværende priser).
I den forbindelse er det interessant at skærmproducenter i Taiwan, som AUO og Innolux, stadig investerer i microLED. Det vurderes at skyldes at de mangler alternativ skærmteknologi og ikke råder over OLED-produktionsfaciliteter til massebrug.
De kinesiske fabrikanter fortsætter deres microLED-investeringer uændret.