Forside * Nyheder

Kinesiske BYD på vej til at overhale Tesla igen

-
BYD Seal, en af de BYD-modeller, der er tilgængelige i Danmark (Foto: BYD).

Den kinesiske elbilproducent overtog kortvarigt Teslas globale salgs-topplacering sidste år, men måtte give kongekronen tilbage tidligere i år. Nu ligger BYD dog atter i overhalingsposition.

Markedsanalytikerne har sagt længe, at det vil ske, men nu begynder der at være synlige tegn på det: Kinesiske elbiler æder sig nu kraftigt ind på de markedsandele, der ellers har tilhørt producenter i regioner som EU, USA, og Sydkorea.

Seneste nyt i den forbindelse er at det største, kinesiske elbilmærke, BYD, nu ligger i position til atter at overhale Tesla som verdens førende producent af elbiler, når det gælder salg af eksemplarer. Tesla måtte kortvarigt overgive toppositionen i sidste kvartal af 2023, men generobrede den i første kvartal i år.

Annonce:

Men BYD ligger nu klar til en ny overhaling, hvis man ser på de salgstal, som netop er blevet offentliggjort for de to selskaber. Tesla har i forbindelse med fremlæggelsen af firmaets kvartalsregnskab for andet kvartal meddelt, at firmaets leverancer er faldet med 4,8% i forhold til samme kvartal sidste år. Det skriver Reuters.

Det er andet kvartal i træk, at Teslas leverancetal er faldet, og det er første gang nogensinde, at firmaet oplever to på hinanden følgende kvartaler med nedgang. I alt leverede Tesla 443.956 biler i andet kvartal og producerede 410.831 af dem. Det sidste er over 20.000 færre end i første kvartal.

Klare tendenser – men holder de?

Modsat har BYD rapporteret en overordentlig kraftig stigning i sine salgstal. BYDs enhedssalg med hele 21% i forhold til kvartalet før og dermed kommer tallet op på 426.039. Der er altså kun lige under 18.000 enheder op til Teslas leverancetal.

Hvis tendenserne fortsætter, kan BYD altså overhale Tesla i andet halvår af 2024, og måske denne gang på en mere permanent basis. Det er dog naturligvis ikke til at sige med nogen som helst form for sikkerhed om tendenserne fortsætter som nu.

Dertil kommer, at de to tal ikke nødvendigvis er direkte sammenlignelige. Teslas tal repræsenterer antallet af leverede biler (uanset salgstidspunktet), mens BYDs tal er salgstal (formentlig inklusive biler, der ikke er leveret endnu). Det er dog svært at sige, om forskellen er til Teslas eller BYDs fordel.

Ifølge Reuters er det især konkurrencen, Tesla møder i BYDs hjemland, Kina, der forårsager de dalende tal. Her får Tesla især konkurrence fra mærker med flere billigere modeller i sortimentet end Tesla har. Aktionærerne i Tesla er dog glade, for salgstallene viste sig at være lidt højere end forventet, hvilket fik Teslas aktieværdi til at stige fem procent umiddelbart efter regnskabsfremlæggelsen.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.