Forside * Featured

EU: Metas DMA-løsning er ulovlig

-
(Foto: EU/Meta)

Det er ikke godt nok at tilbyde brugere af Facebook, Instagram, WhatsApp og Threads at de kan betale sig fra at overlevere personlige data til annoncebrug, siger Europakommissionen.

I forbindelse med forberedelserne til ikrafttrædelsen af Digital Markets Act (DMA) i marts, gav Meta sine platformbrugere i EU et valg, der ikke er tilgængelig andre steder i verden: Hvis du ikke vil have, at platforme som Facebook, Instagram, WhatsApp og Threads samler dine data ind til brug for annoncering, kan du betale dig fra det.

Med andre ord fik brugerne af verdens største sociale medie-platforme et binært valg. Enten kan du betale og slippe for reklamer, der er skræddersyet til dine interesser baseret på opsamlede data – eller også er du nødt til at sige ja til at overgive information om dig selv til Meta, sådan at annoncører kan målrette deres reklamer til dig direkte.

Annonce:

På den måde håbede Meta at komme uden om DMAs artikel 5 stk. 2, der begrænser, hvordan platforme som Facebook og Instagram indsamler data til brug for annoncører. Løsningen er blevet kaldt ”pay or consent” – betal eller acceptér – i den offentlige debat.

Men den løsning holder ikke, siger Europakommissionen nu efter at have undersøgt sagen i nogle måneder. I en pressemeddelelse skriver kommissionen, at de første konklusioner på undersøgelsen understreger, at ”pay or consent”-løsningen ikke overholder DMA-lovteksten.

Skal tilbyde en tredje løsning

Europakommissionen mener specifikt, at Metas løsning ”ikke giver brugerne mulighed for at vælge en tjeneste, der anvender færre af deres personlige data, men derudover svarer til en løsning med personligt tilrettede annoncer”. Derudover giver løsningen ikke brugerne ”mulighed for at udøve deres ret til frit at acceptere eller afslå kombinering af deres persondata”

Det er især det første, der er et problem, skriver kommissionen. Meta er et af de såkaldte ”gatekeeper”-firmaer, der reguleres under særlig bevågenhed fra EU, fordi Metas platforme er så meget større end konkurrenternes. Af samme grund er det simpelthen ikke nok at tilbyde en betalingsløsning som alternativ til at få sine data samlet ind og blive eksponeret for personliggjorte annoncer.

Ifølge Europakommissionen skal alle EU-borgere – også dem, der ikke har mulighed for at betale for det – have mulighed for at sige nej til at få indsamlet sine data og til at blive udsat for de såkaldt mikrosegmenterede annoncer.

Afgøres endeligt til marts

Kommissionen kræver derfor, at Meta også tilbyder en løsning, hvor selskabet indsamler færre af brugernes data, men hvor brugerne stadig kan benytte alle de samme funktionaliteter som alle andre.

Europakommissionen har nu informeret Meta om de foreløbige konklusioner af undersøgelsen. Meta har nu mulighed for at bestride konklusionerne skriftligt i forbindelse med, hvad kommissionen beskriver som et ”igangværende, konstruktiv engagement”.

Undersøgelsen lukkes endeligt til marts næste år, og hvis disse foreløbige konklusioner fastholdes til den tid, kan EU pålægge Meta bødestraffe på op til 10% af årsomsætningen, og 20% for gentagne forteelser. Europakommissionen understreger også, at EU kan tvinge Meta til at sælge divisioner fra eller forhindre nye opkøb hvis firmaet ikke overholder DMA.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.