Den nye afgift skal dæmme op for en oversvømmelse af det europæiske marked med biler, hvis priser holdes nede af økonomiske subsidier fra den kinesiske regering.
Knapt havde vi bragt nyheden om at BYD ligger i overhalingsposition i forhold til Tesla, før en ny, midlertidig toldafgift fra EU kan ende med at skære kraftigt ned i BYDs salgstal på det europæiske marked.
EU har sat ny ekstratold på importerede, kinesiske elbiler på mellem 17,4% og 37,6%. Toldafgiften vil gælde fra i morgen fredag, så du skal være usædvanligt hurtig, hvis du vil undgå den.
Toldafgiften er teknisk set midlertidig, og vil gælde i højst fire måneder. Denne periode skal bruges på at undersøge, om den nye told skal være permanent, og i givet fald, hvor høj den skal være. Det skriver Europakommissionen i en pressemeddelelse.
EUs medlemslande skal i den samme periode stemme om, hvorvidt tolden skal fortsætte. Hvis det sker, vil tolden være gældende i mindst fem år. I denne periode vil kinesiske elbiler altså være væsentligt dyrere at købe end de har været indtil i dag.
Skal udligne konkurrencevilkårene
Beslutningen om den midlertidige told kommer efter en periode, hvor EU har undersøgt i hvor høj grad, den kinesiske regering skyder penge i forskellige kinesiske bilmærkers produktion.
Stats-subsidier til elbiler fra Kina holder ifølge EU priserne kunstigt nede, hvilket gør det svært, hvis ikke umuligt, for europæiske bilproducenter at konkurrere med deres kinesiske modparter på lige vilkår i Europa.
Den nye toldafgift sættes derfor ind for at gøre konkurrencen på elbil-markedet i EU mere fair. Men sagen er kompliceret, for det er ikke alle europæiske bilfabrikanter, der ønsker at EU skal gå denne vej.
Nogle af de større bilproducenter fra EUs største lande, herunder Tyskland, Frankrig og Italien, sælger masser af benzinbiler i Kina. De frygter, at Kina vil gengælde den nye toldafgift med en tilsvarende afgift på import af EU-producerede biler til det kinesiske marked.
”Intense” forhandlinger fortsætter
Dertil kommer, at nogle få vestlige bilmærker, herunder BMW og Tesla, producerer biler i Kina, bliver ramt af toldafgiften, hvis disse importeres til EU. Det skriver Reuters. Netop af årsager som disse beskrives som midlertidig. I det hele taget ligner tiltaget et forhandlings-træk fra EUs side.
Forhandlingerne med Kina om at finde en løsning fortsætter nemlig ifølge EUs udmelding til medierne. Reuters beskriver disse forhandlinger som ”intense”. Toldafgiften udmåles efter, hvor meget statsstøtte, EU har vurderet, den enkelte producent modtager. Således vil BYD-biler kun blive pålagt 17,4%, mens biler fra Maxus, der produceres af det statsejede selskab SAIC blive pålagt hele 37,6% afgift.
Visse bilmærker vil kun blive pålagt en gennemsnitsafgift på 20,8%. Disse inkluderer Xpeng-bilerne, der sælges i Danmark. Volvos Polestar-mærke af elbiler kan muligvis også blive ramt af afgiften, da Polestar delvis ejes af kinesiske Geely, hvis biler er pålagt en ny importtold på 19,9% ifølge Reuters.
Disse afgifter er imidlertid små i forhold til den afgift, som den amerikanske regering fra i år lægger på kinesiske elbiler. Den er på hele 100%.