Opdateret med antal udgående opkald
CBB Mobil står fast på opkrævning på næsten 10.000 kr. efter klage over roamingafgifter i Thailand
En kunde hos CBB Mobil havde tilmeldt sig “Automatisk Optankning” via selvbetjeningssiden “Mit CBB” og rejste herefter til Thailand. Da kundens SIM-kort blev registreret på et thailandsk netværk, sendte CBB Mobil en SMS-besked til kundens telefonnummer med information om priser og takster for brug af telefonen i Thailand.
Mobilkunden sendte i alt 37 SMS-beskeder og modtog 14 telefonopkald med en samlet varighed på 1 time og 18 minutter i perioden fra den 25. til den 29. maj 2023. Dertil 146 opkald af en sammenlagt varighed på mere end 10 timer
CBB Mobil fremsendte kvitteringer via e-mail på alle automatiske trækninger fra kundens betalingskort som følge af “Automatisk Optankning”. Efter hjemkomsten opdagede kunden, at CBB Mobil havde opkrævet i alt 9.659,15 kr. for forbrug i udlandet.
Kunden klagede over opkrævningen og mente, at beløbet var urimeligt, og at CBB Mobil løbende burde have orienteret om forbruget eller spærret for yderligere forbrug, inden beløbet nåede næsten 10.000 kr. CBB Mobil fastholdt dog sin opkrævning.
Sagen blev herefter indbragt for Teleankenævnet. Nævnet fandt, at kunden havde et ansvar for at læse den SMS, som CBB Mobil havde sendt ved ankomsten til Thailand, samt de e-mails, som løbende blev sendt. Nævnet bemærkede, at kunden ikke havde nogen forbrugskontrol i sit abonnement og at CBB Mobil ikke informerede særskilt om saldokontrol ved tilmelding til “Automatisk Optankning”.
Nævnet påpegede, at “Automatisk Optankning” indebærer en risiko for utilsigtet stor regning, hvis kunden ikke er opmærksom på sit forbrug og de tilhørende vilkår.
Nævnet fandt dog at CBB Mobil ikke tydeligt havde dokumenteret, at de havde gjort kunden opmærksom på risikoen ved tilmelding til automatisk betaling. Derfor kunne det godt – under de givne omstændigheder – være urimeligt at fastholde at kunden hæftede for alt foretaget forbrug.
Men mobilkunden burde selv have været opmærksom på, at mobiltelefonforbrug i udlandet, især uden for EU, kan medføre store omkostninger. Nævnet fandt, at CBB Mobil på relevant vis havde orienteret om priserne i den SMS, der blev sendt ved ankomsten.
Kunden fik ikke medhold i klagen. Hele sagen kan læses her