Forside * Featured

Advarer om tjeneste til opsigelse af abonnementer

-
byMétis er en tjeneste til opsigelse af abonnementer. Foto: recordere.dk

Forbruger Europa advarer nu Forbrugerombudsmanden, om det højeste antal sager i mange år mod en enkelt virksomhed

ByMétis er en tjeneste der – mod betaling – hjælper med at opsige et eller flere abonnementer. Det foregår ved at man udfylder en formular, hvorefter virksomheden sender et opsigelsesbrev med posten til den virksomhed, hvor medlemskabet ønskes opsagt.

Forbruger Europa advarer nu om at de har modtaget mere end 300 klager mod den hollandske virksomhed ByMétis Cancellations B.V. Det er det største antal klager mod den samme virksomhed i mange år, og det har fået Forbruger Europa til at sende en officiel advarsel til Forbrugerombudsmanden og EU-Kommissionen.

Annonce:

“Hos Forbruger Europa har vi modtaget et opsigtsvækkende højt antal klager mod virksomheden ByMetis. Vi har derfor løbende vurderet hjemmesiden og den ydelse, som de tilbyder, og det er vores vurdering, at deres forretningsmodel og den måde, de markedsfører sig på, er problematisk”, fortæller direktør i Forbruger Europa, Lars Arent i en udmelding.

 

Manglende transparens

Forbrugernes oplevelser med ByMetis varierer, men der er en gennemgående tendens, og det er, at de føler sig snydt på grund af manglende gennemsigtighed:

“I nogle sager er forbrugerne simpelthen ikke er klar over, at de havnede på ByMetis’ hjemmeside og ikke på den hjemmeside, hvor de gerne vil opsige deres medlemskab. I andre sager vidste de ikke, at det kostede penge, og så er der dem, der ikke er klar over, hvad det egentlig er, ByMetis tilbyder. Reglerne er meget klare her – en forbruger må ikke være i tvivl om, hvad der købes, og hvad det koster. Og det mener vi ikke, ByMetis lever op til”, siger Lars Arent.

 

Mange opkrævninger

Udover tvetydig kommunikation på hjemmesiden bruger ByMetis også aggressive metoder til at få forbrugerne til at betale:

“Vi har talt med virkelig mange, der oplever et voldsomt pres fra ByMetis, når det kommer til at betale. Først sender ByMetis en faktura på e-mail, og forbrugerne får derefter hyppigt nye opkrævninger og bliver truet med retssager, selvom de har gjort opmærksom på, at de ikke er enige i kravet, præcis som de skal. Herefter er det nemlig ByMetis opgave at bevise, at de har informeret forbrugerne tydeligt, og at de i øvrigt overholder reglerne”.

 

Intet ansvar

ByMetis tager intet ansvar for, om medlemskabet reelt bliver afbrudt. Deres eneste ydelse består i at sende et opsigelsesbrev fra Holland, og de tager ikke engang ansvar, hvis brevet ikke kommer frem til modtageren.

Også andre forhold giver anledning til bekymring:

Forbruger Europa bemærker blandt andet, at Bymetis ikke korrekt informerer forbrugerne om deres fortrydelsesret. Desuden kan enhver udfylde formularen på hjemmesiden uden at skulle bevise deres identitet.

Dette koncept kan derfor nemt misbruges til chikane ved at indsende formularer uden, at Bymetis validerer dem eller deres indhold. Det kan være en af årsagerne til, at Forbruger Europa har modtaget henvendelser fra flere personer, der fortæller, at de aldrig har besøgt hjemmesiden, udfyldt formularen eller opsagt et medlemskab, men alligevel modtager opkrævninger.

“Hvis ByMetis sender et opsigelsesbrev til en virksomhed med navnet på en forbruger, kan virksomheden ikke være sikker på, at det rent faktisk er deres kunde, der står bag opsigelsen. Derfor kan virksomheden med rette vælge at afvise brevet, hvilket betyder, at ByMetis service’ er uden værdi”, slutter Lars Arent.

 

Føler du dig snydt af ByMetis?

Hvis du oplever at være blevet snydt af ByMetis, så er anbefalingen fra Forbruger Europa:

Det er vigtigt, at du skriftligt f.eks. i en e-mail gør Bymetis opmærksom på det, hvis du ikke mener, de har ret til at kræve betaling for at sende et opsigelsesbrev på dine vegne. Bed samtidig Bymetis om dokumentation for, at du har lavet en aftale med dem.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.