NASA meddeler, at Elon Musks rumfarts-firma skal lave et fartøj, der kan sende ISS på pension uden at gøre skade på byer og mennesker.
Næsten 6 milliarder kroner. Så meget kommer det til at koste at bygge et fartøj, der kan tage den internationale rumstation ud af kredsløb og kastet i havet. Det er i hvert fald det prisestimat, der optræder i den aftale, fem nationale rumorganisationer netop har lavet med SpaceX om opgaven. Det skriver en af organisationerne, NASA, i en udmelding.
Det Elon Musk-ledede rumfarts-firma skal om fem år levere et rumskib med det formål at begynde en afviklingsproces for rumstationen, der som bekendt bærer det officielle navn International Space Station – eller blot ISS.
Efter tilkobling af fartøjet til ISS skal rumstationens kredsløb om Jorden afbrydes. Dernæst skal ISS sendes sikkert gennem planetens atmosfære i en retning, der får den til at plaske ned i et af de store verdenshave. I NASAs pressemeddelelse er det dog ikke nævnt, hvilket hav, der bliver tale om.
Det ligger dog fast, at det sidste skal ske i 2030, når ISS sendes endegyldigt på pension. Pensioneringen af ISS er blevet aftalt mellem de fem førnævnte, nationale rumorganisationer, der står bag ISS-samarbejdet.
På pension efter 32 år
Det er amerikanske NASA, samt europæiske ESA, samt CSA (Canadian Space Agency), JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) og russiske Roscosmos. Sidstnævnte udtræder af samarbejdet allerede i 2028, men bidrager dog til selve afviklingen i 2030.
ISS har kredset om os i 26 år, siden 1998, og såvel udstyret ombord såvel som det ydre materiale er mærket af alderen. Ifølge Ars Technica er der revner i den russiske del af rumstationen, og disse revner bliver langsomt værre.
Når ISS tages ud af kredsløb, vil rumstationen altså i 32 år have bidraget til såvel rumudforskningen som forskning i menneskets og naturens biologi. På rumstationen er der også blevet udviklet teknologi, der ikke kan testes under jordiske forhold og ny viden i fysikkens verden er kommet for en dag.
Det, som SpaceX konkret er blevet hyret til, er at udvikle det fartøj, der skal koble sig på rumstationen og derefter hjælpe den ned gennem atmosfæren til en sikker vandlanding og dermed ”undgå at befolkede områder kommer i fare”, som det hedder i NASAs pressemeddelelse.
NASA vil dog overtage ejerskabet af rumfartøjet, når SpaceX har leveret det, og vil dermed også stå for selve nedtagnings-missionen. ISS vejer 450 tons og er omkring 108 meter lang, så der findes næppe det forsikringsselskab, der vil forsikre et privat selskab mod person- og materielskade, skulle missionen gå galt. Det kræver formentlig en statsejet organisation.