Østre Landsret har i dag stadfæstet en afgørelse fra Sø- og Handelsretten, der frikender elektronik- og hvidevarekæden POWER for at have krænket Dansk Boldspil-Unions (DBU) kommercielle rettigheder under EM i fodbold 2020, som blev afholdt i 2021 på grund af corona-epidemien.
Denne dom er ifølge POWERs administrerende direktør, Jesper Boysen, en principiel sejr, som vil få betydning for hele detailbranchen.
“Resultattavlen taler sit eget tydelige sprog: POWER-DBU 2-0. Selvfølgelig har vi ikke krænket DBU’s rettigheder, og selvfølgelig skal DBU ikke bare slippe afsted med at henvise til deres egne selvbestaltede retningslinjer, som de bruger efter forgodtbefindende”, udtaler Jesper Boysen.
Sagens kerne har drejet sig om, hvorvidt POWER’s markedsføring op til EM i fodbold krænkede DBU’s rettigheder. POWER’s reklamer indeholdt blandt andet billetter til en fodboldkamp, dannebrogsflag, ordet ‘fodboldfest’ og en orange POWER-trøje, som DBU mente var rødlig. DBU krævede en erstatning på 1 million kroner, hvilket Sø- og Handelsretten afviste, og som DBU efterfølgende valgte at anke.
POWER-direktør Jesper Boysen mener, at afgørelsen er vigtig for hele detailbranchen:
“Vi er underlagt strenge regler i vores markedsføring, hvilket er positivt. Men der skal også være et kreativt spillerum, hvor vi kan tappe ind i emner, der optager danskerne. Det duer ikke, at DBU eller andre kommer med rigide retningslinjer, som de selv har flikket sammen”, forklarer Boysen.
Dagens afgørelse har slået fast, at DBU’s krav var uberettigede, og DBU er som en del af sagen dømt til at betale 75.000 kroner i sagsomkostninger. Denne dom kan potentielt påvirke andre kommercielle virksomheder positivt, da den sikrer et nødvendigt spillerum for kreativ markedsføring uden unødig indskrænkning af kommercielle rettigheder.