Efter at være gået tilbage i 2022 var der relativt flere elbiler indvolveret i brande igen i 2023
Fra 2022 til 2023 steg antallet af brande i el- og hybridbiler fra 20 til 46. Denne udvikling skal ses i lyset af, at antallet af elektriske og hybridkøretøjer er vokset fra omkring 220.000 ved udgangen af 2022 til omkring 330.000 ved udgangen af 2023.
Dette repræsenterer en moderat stigning i antallet af brande per 10.000 køretøjer fra 1,1 i 2022 til 1,7 i 2023. Til sammenligning er 3,8 fossilbiler involveret i brande hvert år per 10.000 køretøjer.
Det er Beredskabsstyrelsen, der har samlet disse data, i forbindelse med udgivelsen af et nyt faktaark om brandrisiko i elektriske og hybridkøretøjer.
Til trods for stigningen i brande, er Frederik Prytz-Grønfeldt, analysechef hos Beredskabsstyrelsen, ikke bekymret. Han mener, at stigningen i brande er forventelig og bemærker, at sammenlignet med andre lande, som f.eks. Nederlandene med 133 brande og 800.000 elektriske og hybridkøretøjer i 2023, er situationen håndterbar.
Han fremhæver også, at redningsberedskabets fokus på uddannelse og forberedelse til håndtering af brande i disse køretøjer de seneste år understøtter hans synspunkt.
I Beredskabsstyrelsens faktaark finder man denne grafik, som viser udviklingen i brande hvor el- og hybridbiler indgår. Sidste år var er totalt set 46 brande, mod 20 året før.
Bemærk også de to kurver som viser antal brande per 10.000 biler, for henholdsvis fossilbiler (mørkeblå kurve) og el- og hybridbiler (lyseblå kurve).
Sjældent brand under opladning
Der er risici ved opladning, for at en overophedning kan starte en brand. Det gælder opladning af elektronik og også elbiler. Det er dog yderst sjældent det forekommer.
Beredskabsstyrelsen udgav i juni sidste år en rapport for perioden januar 2018 til juni 2023. Her havde man over de knap 4,5 år registreret brand i 4 el- og hybridbiler under opladning, altså mindre end én per år.
Brand i el- og hybridbiler sker oftest af andre grunde. I samme rapport kan man se at 18 brande formodes påsat. Brandspredning, hvor en brand andetsteds fra spreder sig til elbilen, udgjorde 8 tilfælde i perioden. I forbindelse med færdselsuheld brød 3 el- og hybridbiler i brand. Der kan dog være et mørketal, for i perioden var der 41 brande hvor årsagen ikke er registreret.