Efter otte års stilhed er det danske sociale medie, Arto, vendt tilbage. I sidste uge åbnede platformen pludseligt igen uden nogen form for forudgående annoncering, og brugerne begyndte straks at strømme til.
Freeway, koncernen bag Arto.dk, blev overrasket over den massive interesse. “Vi har allerede fået 6000 nye tilmeldinger den første weekend,” fortæller Morten Wagner, direktør for Freeway, til TV 2 Kosmopol. “Og vi har intet gjort for det. Sitet er stadig i en tidlig fase, hvor vi spørger brugerne, hvad de ønsker sig. Det var også sådan, vi gjorde i de gamle dage, så det gentager vi nu.”
Morten Wagner er overrasket over den hurtige tilstrømning af brugere, især da åbningen oprindeligt var ment som en test.
Et Hul i Markedet
Arto blev lanceret i 1998 og havde over 800.000 aktive profiler, da sitet var størst omkring 2007-2009. Ifølge Morten Wagner var det Danmarks første store sociale netværk, der ikke var en datingservice. Sitet blev især brugt af børn og unge fra ti år og op, som interagerede med hinanden via beskeder og billeder.
Årsagen til genåbningen er, at Freeway ser et hul i markedet. Wagner vurderer, at der ikke er så mange unge mennesker, der bruger Facebook længere, hvilket kan give plads til Arto igen. “Jeg synes, at tiden er moden nu. Arto blev mast ud af Facebook for mange år siden, vi tænkte dengang, at der ikke var nogen grund til at lave en kedelig konkurrence med nogen, der var så store,” siger han. “Men nu er vores teori, at de unge mennesker slet ikke bruger Facebook længere. Det er i stedet deres forældre, der er på Facebook.”, fortæller Wagner til TV 2 Kosmopol.
Wagner understreger dog, at Arto ikke kun skal henvende sig til de yngre generationer. “Vi vil gerne have et ungt medie, men nu ser vi,” siger han og understreger, at det også kommer an på, hvad brugerne efterspørger på sitet.
Arto.dk’s Historie
Arto.dk blev lanceret i 1998 og blev hurtigt et af Danmarks mest populære sociale medier. Sitet tilbød en platform, hvor især børn og unge kunne mødes, dele beskeder og billeder, og deltage i forskellige fællesskaber. I sin storhedstid mellem 2007 og 2009 havde Arto over 800.000 aktive profiler, hvilket gjorde det til et kulturelt fænomen blandt de yngre generationer i Danmark.
Freeway-koncernen, som ejede Arto.dk, udnyttede succesen til at skabe et bredt netværk af onlineplatforme. Men med fremkomsten af internationale sociale medier som Facebook, mistede Arto gradvist sin dominans og blev til sidst lukket ned. Freeway solgte desværre domænet Arto.com til en gruppe amerikanske kunstnere efter lukningen, noget som Morten Wagner nu ærgrer sig over.
Du kan læse meget mere om Arto.dk og deltage i løjerne på arto.dk