Et nyligt lækket 2500-siders dokument har givet dyb indsigt i, hvordan Googles søgealgoritmer fungerer. Dokumentet afslører at søgninger rangeres anderledes end mange i SEO-verdenen troede.
En lækage af et internt Google-dokument har rystet SEO-verdenen ved at afsløre detaljer om søgegigantens algoritmer. Dokumentet blev delt anonymt med Rand Fishkin fra analytics-firmaet Sparktoro, der siden delte det med Mike King fra SEO-virksomheden IPullRank. Begge har blogget om dokumentet, og skriver, at tingene ikke helt er, som de havde fået oplyst.
Dokumentet er på 2500 sider og giver (hvis det er ægte) en dybtgående forklaring på de mange faktorer, Google anvender til at evaluere og rangordne websites i søgeresultater, såsom backlinks, indholdskvalitet og brugernes engagement.
Dokumentet afslører, at Googles algoritme tager flere faktorer i betragtning ved rangering af sider. Backlinks spiller stadig en stor rolle, men der lægges også vægt på indholdets relevans og kvalitet samt brugeroplevelsen. Brugerens engagement, såsom tid brugt på siden og interaktioner, får stadig større betydning. Det er der næppe noget nyt i.
Men både King og kilden, der lækkede dokumentet til Fishikin, anklager Google for at have løjet om, hvordan rangeringsalgoritmerne virker i vore dage. Det er naturligvis ganske alvorligt, eftersom en hel branche af SEO-firmaer er afhængig af viden om, hvordan websites rangeres for at kunne gøre deres arbejde.
Chrome blev skabt for at hjælpe med rangering
Et eksempel på, at Googles praksis ikke stemmer overens med, hvad selskabet har sagt offentligt, handler om Chrome-browseren. Først og fremmest viser dokumenterne at Google åbenbart i sin tid primært skabte Chrome for at få flere clickstream-data – altså for at aggregere data om, hvilke websites, brugerne klikker på.
I vore dage er det næppe overraskende, men det var nok få, der tænkte i de baner i 2008, da Chrome blev lanceret. Og eftersom Chrome er den mest udbredte browser for tiden, betyder det i princippet at Google får data fra milliarder af Chrome-clickstreams over hele kloden.
Ifølge The Verge har repræsentanter for Google imidlertid adskillige gange påstået, at Chrome-data ikke indgår i de data, der bruges til at rangere søgeresultater i Google. Men dokumenterne siger noget andet. Når en websides undersider fremhæves af Google, som i billedet herover, er det ifølge dokumenterne Chrome-data, der anvendes.
Tungen på vægtskålen
Dertil kommer, at Google angiveligt har haft interne ”whitelists” over sider, der var ”godkendte” i forbindelse med COVID-19 og demokratiske valg. Visse sider var markerede som værende ”autoriteter” for lokale COVID-19-informationer og for valghandlinger i forskellige lande.
Det sidste er uden tvivl et forsøg fra Googles side på at nedbringe mængden af misinformation og Fishkin roser faktisk Google for dette. Men afsløringen vil uden tvivl levere ammunition til konspirationsteoretikere og politikere, der føler sig underrepræsenteret på nettet.
Google har ikke kommenteret på lækagen i skrivende stund.