Forside * Featured

Forbrugerombudsmanden anker Easy Park-dom

-

Forbrugerombudsmanden har meddelt, at de vil anmode Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at anke en dom, hvor parkerings-appen Easy Park blev idømt en bøde, men samtidig blev frifundet for flere forhold. Dette skridt følger efter en afgørelse den 30. april i Retten i Lyngby, hvor Easy Park blev pålagt en bøde på 1.500.000 kroner.

Til trods for bøden blev Easy Park frifundet for tre specifikke forhold, som Forbrugerombudsmanden havde rejst i deres klage over virksomhedens praksis. Disse omhandler manglende oplysning om gebyrer i forbindelse med brug af appen, både på parkeringspladser og inde i selve appen.

Annonce:

Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtrykker utilfredshed med dommens udlægning af markedsføringslovens “transaktionsbeslutnings”-begreb og fremhæver behovet for, at landsretten tager stilling til sagen: “Jeg er ikke enig i den fortolkning af markedsføringslovens såkaldte transaktionsbegreb, som Retten i Lyngby har lagt til grund, og derfor mener jeg også, at der er behov for, at landsretten får lejlighed til at tage stilling til sagen.”

Det første frifundne forhold relaterede til, at gebyrer på 15 procent (og minimum 4 kr.) ikke var tydeligt angivet på skiltene ved parkeringspladserne. Det andet forhold drejede sig om manglende tydelighed i oplysningen om gebyret ved tilmelding gennem appen, og det tredje vedrørte utilstrækkelige informationer om gebyret både i appen og på virksomhedens danske hjemmeside.

Endvidere blev Easy Park frifundet for ikke at have informeret om, at appens lokalitetsfunktion kan være upræcis, og at det er kundernes ansvar at sikre, at deres bil er korrekt placeret.

Forbrugerombudsmanden afventer nu Procesbevillingsnævnets afgørelse, hvilket vil afgøre, om sagen kan fortsætte til landsretten.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.