Piper Sandlers seneste halvårlige undersøgelse afslører fortsat en imponerende popularitet af iPhone blandt amerikanske teenagere. Trods en mindre nedgang fra tidligere år, besidder 85% af de adspurgte teenagere en iPhone, mens en overvældende 86% udtrykker en intention om at gøre iPhone til deres næste smartphonevalg.
Disse tal er en lille tilbagegang fra oktober 2023, hvor ejerskabet og købsintentionen var på henholdsvis 87% og 88%.
Selv i lyset af et modent marked for premium-smartphones, er både ejerskab og købsintention tæt på de højeste punkter nogensinde set i undersøgelsen. Dette er et klart vidnesbyrd om iPhone’s vedvarende appel og Apple’s evne til at fastholde kunder gennem fornyelse af produktporteføljen. En sådan loyalitet antyder også en potentiel vækst i Apple’s servicesegment, da en stadigt stigende install base af Apple-hardware bliver mere udbredt.
Interessen for Apples dominans inden for teenagemarkedet kommer på et kritisk tidspunkt, specielt fordi det amerikanske justitsministerium har sat spotlightet på netop dette i deres antitrustsag mod Apple. Anklagen går på, at Apples markedsandel ikke kun skaber et “socialt stigma” for dem udenfor iPhone-økosystemet, men også fører til direkte udelukkelse og skyldfølelse. “Grønne boble”-chats mellem iPhone og Android-brugere udpeges som et klart eksempel på dette. Særligt for teenagere synes dette at være en kraftfuld drivkraft bag skiftet til iPhone, fremhævet af en form for “socialt pres”.
Antitrustsagen peger også på, at Apples kontrol over “vigtige demografier”, såsom det yngre publikum, kan give selskabet for meget indflydelse over hele smartphone-økosystemet.
På smartwatch-fronten anvender 34% af de unge et Apple Watch, hvilket er uændret fra foregående år. Interessen for at anskaffe et Apple Watch i de kommende seks måneder er dog steget med tre procentpoint til 13%. Med kun 39,4% af teenagere, der ejer et smartwatch, dominerer Apple Watch klart over andre mærker.
De unge foretrækker Spotify og Netflix
I musikverdenen har Spotify stadig taget på de unge, med næsten to tredjedele, der foretrækker denne tjeneste over andre. Apple Music følger efter med lidt over 30%. Apple TV+ har derimod ikke fanget teenagernes opmærksomhed i samme grad, hvor mindre end fem procent ser det dagligt, i modsætning til Netflix og YouTube, der hver især har en daglig seerandel på over 30%.
Med hensyn til digitale betalinger brugte 44% af teenagere Apple Pay den forgangne måned, skønt peer-to-peer transaktioner primært håndteres gennem Cash-appen og Venmo.
Dette indblik i teenagernes teknologipræferencer er baseret på svar fra 6,020 teenagere fordelt over 47 amerikanske stater, indsamlet i foråret 2024. |