Næsten siden begyndelsen har Google været reklamefinansieret, og Google har holdt sig fra betalingsfunktioner på søgeområdet. Men den æra kan være slut nu.
Lige siden Larry Page og Sergey Brin startede Google og verden for alvor fik øjnene op for søgemaskinen via et samarbejde med Yahoo! har det været en fast bestanddel af firmaets identitet, at søgning skulle være gratis for brugerne.
Eller rettere, reklamefinansieret. Vel at mærke med så meget dataindsamling til brug for skræddersyning og personificering af reklamerne, at det gav anledning til det velkendte Silicon Valley-ordsprog ”hvis du ikke betaler, er det dig, der er produktet”.
Nu kan det imidlertid være, at Google alligevel vil begynde at indkræve penge for søgeresultater, eller i hvert fald måden, de bliver præsenteret på. Det handler om de AI-opsummeringer og lignende features, der lige nu bliver præsenteret for brugerne i gratis form.
I 120 lande har brugere siden november kunnet få AI-opsummeringer af søgeresultater samt anden AI-baseret hjælp under banneret SGE – Search Generative Experience. Dette blev annonceret under sidste års Google I/O.
Første premium-produkt relateret til søgning
Indtil videre findes disse dog kun på engelsk, hindi, japansk, spansk, portugisisk, koreansk og indonesisk. SGE er endnu ikke tilgængelig i EU, formentlig fordi Google stadig er i gang med at tilrette AI-delen til EUs nye AI Act, samt den øvrige, Europæiske tech-lovgivning.
Alligevel skriver Financial Times nu, at Google allerede før den europæiske lancering, overvejer at gøre AI-søgning til et premium-betalingsprodukt. Selv om der er masser af betalingsprodukter i Google-sortimentet, vil det være første gang, et produkt relateret til søgning vil kræve betaling.
Financial Times har talt med tre anonyme, uafhængige kilder med indsigt i sagen, der alle bekræfter, at planerne nu ligger til overvejelse i Google-toppen. En enkelt kilder siger endda, at teknologierne, der kræves for at lægge AI-assisteret søgning bag en betalingsmur allerede er under udvikling, så den kan være klar, hvis topcheferne i Google beslutter sig for at trykke på start-knappen.
Almindelig søgning uden AI vil stadig være reklamefinansieret ifølge planerne, skriver nyhedsmediet. Det kan dog ses som en opdeling af søgepublikummet i to grupper efter betalingsevne, hvilket som nævnt vil være et kraftigt brud med Googles hidtidige indstilling til søgefunktionerne.
Det store spørgsmål er naturligvis, om brugerne mener, der er tilstrækkelig merværdi i AI-funktionerne til at betale for det. Til Financial Times siger en Google-repræsentant, at Google” ikke p.t. har planer om at tilbyde en reklamefri, betalingsbaseret søgefunktion”, men at selskabet ”fortsat bygger premium-funktioner til sine abonnementsbaserede tjenester.”
Google-repræsentanten, tilføjer, at Google oplever stor vækst i de AI-assisterede søgninger på verdensplan, men derudover ”ikke har noget nyt at annoncere lige nu.”