Nu ved vi mere om Apples planer for designet af firmaets selvkørende elbil. Modsat de mange gæt var der nærmest tale om det modsatte af en sportsvogn.
Taget I betragtning, at der er tale om et aflyst produkt, har Apples elbil fået ekstraordinært meget omtale. Det er naturligvis både fordi, der er tale om et projekt, Apple har arbejdet på over et helt årti, og fordi en bil for mange fans ville være en naturlig tilføjelse til Apple-livsstilen.
De mange nekrologer over det bortgangne Project Titan er dog formentlig også motiverede af, at bilprojektet kostede Apple omkring en milliard dollar om året ifølge Bloomberg, altså 10 milliarder dollar i alt, svarende til omkring 68 milliarder kroner med dagens dollarkurs. Det svarer til det beløb, der i august blev præsenteret som den danske regerings samlede råderum.
I de 9-10 år, hvor der er gået rygter om bilen, har mange designere udenfor Apple givet bud på, hvordan de mente, Project Titan kunne se ud. De fleste bud har været meget futuristiske, lave biler af en mere sporty type. Men det viser sig at være skudt ved siden af. Det skriver Mark Gurman fra Bloomberg i dag i sit nyhedsbrev.
Ifølge Gurman ville Apple-elbilen have været mere i stil med et folkevognsrugbrød. Før han forlod Apple, leverede Jony Ive angiveligt et tidligt design af bilen, der netop var inspireret af VW-klassikeren og såmænd også omtaltes som ”Brødet” internt i Apple. Det ville have været en slags mikro-bus af den slags, amerikanske husmødre elsker at dytte rundt i. Designet ville naturligvis have været noget ganske særligt. Der er jo trods alt tale om Apple.
Forlæns og baglæns
Kilder har fortalt Gurman om, hvordan Apple-bilens planlagte design så ud for omkring fire år siden, da Corona-pandemien førte til opbremsninger over hele tech-sektoren og Jony Ive havde forladt firmaet. Ifølge Gurmans kilder lignede den i grove træk en af el-varevognene fra det californiske firma Canoo – dog naturligvis med vinduer i stedet for metalvægge på den bagerste del af bilen.
Disse vinduer kunne tones efter behov, hvilket indikerer elektrokromatisk glas i stil med det, vi kender fra Boeings Dreamliner-fly. Taget var domineret af et glas-soltag, der muligvis også kunne tones. I typisk Apple-stil var bilen sort og hvid. Vinduesrammerne var sorte, mens næsten alle øvrige flader var hvide. Det gælder angiveligt også dækkene, hvis ydersider var farvet hvide i stil med biler fra 30’erne, men dog havde sorte hjulkapsler.
Hvis nogen kan huske ”Forlæns og Baglæns”-rumdyret fra planeten Joakim, som Bamse besøgte engang i firserne på DR, så giver dette også en idé om Apple-bilens design, der udadtil så ens ud både fortil og bagtil. Idéen var angiveligt, at det altid skulle se ud som om, man kørte fremad. Eller rettere, at bilen kørte – den var optimeret til fuld Level 5-selvstyring.
Mikrobus med mågevinger
Indvendigt var der fokuseret på god plads og teknologi. Selv om der var tale om en mikro-bus, var der kun fire sæder i bilen som standard, men disse var til gengæld i stil med, hvad man kunne finde i en limousine. Eller, som Gurman skriver, et privat jetfly. Det kunne dog også minde om moderne luksus-biografsæder, for sæderne kunne også lænes langt tilbage og levere en fodstøtte.
Når man så sad og slappede af i sit bilsæde, kunne man passende snakke med nogen på FaceTime eller lade sig underholde af Apple TV+. Det skulle i givet fald ske på en kæmpe-skærm, der var placeret i midten af bilen. Dertil kom en række mindre, iPad-agtige skærme, der hang ned fra loftet, hvorfra man kunne kontrollere en række af bilens funktioner.
Den sidste udgave af Apple-bilens design havde mågevinger i stedet for de traditionelle skydedøre, den slags vogne normalt har. Det ville nok have set godt ud, men kunne måske forårsage problemer med at komme ind og ud, når bilen var parkeret i en smal bås på Bilkas parkeringsplads.