Bredbåndskunde forsøgte forgæves at få YouSee til at ændre deres router
En afgørelse i Teleankenævnet fortæller at en bredbåndskunde hos YouSee havde klaget over sin router.
Kunden havde i en længere årrække en internetforbindelse via kabel-tv-antennestikket (coax) hos YouSee. Der blev stillet en router til rådighed til brug for forbindelsen.
Den 19. december 2022 sendte kunden en skriftlig klage til YouSee. Kunden var blevet hacket og ønskede sikkerhed for, at det kun var muligt for relevante personer at ændre i routerens opsætning. Kunden henviste blandt andet til, at det var et problem, at routeren kunne styres via WiFi.
YouSee svarede via mail og oplyste, at det ikke var muligt at imødekomme et ønske om spærring af Wi-Fi GUI (Graphical User Interface). De anbefalede at melde oplevelserne med hacking til politiet.
Spørgsmålet som Teleankenævnet skulle tage stilling til, var om den leverede router var mangelfuld. Sagen blev forelagt en teknisk sagkyndig.
Afgørelsen gik kunden imod. Nævnet fandt ikke, at det var godtgjort, at der har været så væsentlige mangler ved routeren, som gjorde at kunden kunne kræve udbedring af YouSee.
Hele afgørelsen kan læses her