Forside * Featured

116 dB på bagerste række. Velkommen i Vue IMAX bio (opdateret)

-

Sundhedsskadelige lydniveauer er stadig et problem i IMAX

Nyheds Artikel eller opinion?

En læser har ganske rigtigt påpeget, at denne artikel kan have karakter af et “opinions blogindlæg”.  Skribenten er en biograf & film fan, der personligt blev udsat for sundhedskadeligt lydtryk med følgevirkninger.   Intentionen er at sætte fokus på problemet, få det op til debat, og HJÆLPE med at løse det.  Ikke et “personligt hævntogt”.  

AV, min hørelse!

Man skal passe på ikke at få ødelagt sin hørelse i IMAX københavn, hvor recorders udsendte den 9 Marts 2024 indfandt sig på bagerste række A for at gribe chancen for at se DUNE 2 i sin fulde, smukke IMAX præsentation.

Annonce:

Klog af tidligere skade, medbragte jeg et kalibreret SPL meter som blev igangsat 5 minutter inde i filmen.

Usund amatørisme i Vue IMAX der kan koste dig hørelsen.

Resultatet efter 2 timer og 40 minutter var en gennemsnitligt lydtryk på 96,7dB, i en film hvor lange passager er ren tale.

Decibel X på iPhone efter en tur i IMAX

Største peak, (og dem var der mange af) blev registeret til 115,8 dB på meteret, der ikke kan registrere det fulde tryk under 30-35Hz (de allerdybeste frekvenser som en IMAX biograf kan levere med over 120dB!), så der er formentlig tale om niveauer omkring 120dB der kendes som “smertegrænsen”, hvilket jeg også mærkede ved at trommehinderne “blafrede”.

Normalvis anbefales det at beskytte ørerne ved et gennemsnitsniveau på 90dB. Film mixes normalt med højeste kortvarige peak (hvis nødvendigt) på 105dB.     Der er naturligvis mange variabler, som f.eks placering i salen, men dette prøver man at tilstræbe, “midt i salen, midtfor” da det har vist sig at være rimeligt fornuftigt, og med alt den dynamiske “spændvidde” man har brug for når kan skal dramatisere i film.

Her ses placeringen i salen. Her ville man normalt forvente et væsentligt lavere lydniveau, men ikke i IMAX!

Når film mixes til større rum, kalibreres lydanlægget, således at 85dB SPL svarer til -20dB på den digitale skala (der går til nul).

Et gennemsnits niveau på 85dB er nemlig klart og tydeligt, og tillader at det menneskelige øre (der er mest følsomt i taleområdet),  kan høre de fleste øvrige detaljer.   De ekstra 20dB (30dB for LFE kanalerne/subwooferne) kan udnyttes til stor cinematisk & dramatisk effekt af lyddesignerne, der selv sidder og arbejder ved det niveau det er MENINGEN der skal afspilles i biografen.  Lydfolkene er mere vant til “voldsom lyd” end den gennemsnitlige biograf gænger, og derfor er det meget naturligt, at folk der sidder med en sonos soundbar og aldrig går i biografen kan føle at det altid er “for højt”.  Dog sidder ingen filmlydfolk og udsætter sig selv for skadelige niveauer, så problemet jeg skriver om her, opstår primært ude i biografen.

Kort sagt: Overholdes kalibreringen, bør resultatet være, at den oplevelse der er blevet designet af lydfolkene også er den man får i biografen.

Ærgelig & amatøragtig praksis

Som tidligere TV og film lydmand, er det utroligt ærgerligt at få så ringe en oplevelse, der ligger langt fra det mix der er skabt til filmen, hvilket burde være rimeligt at forvente med en billetpris på næsten 200 kroner.  Min subjektive vurdering er, at ikke blot spilles der for højt, men kalibreringen er helt i skoven med et bastryk der virker som om det er hævet mere end 10dB, altså mere end 3 gange MERE end hvad intentionen har været fra filmens skabere.

Lydoplevelsen:

Resultatet på række A, sæde 9 er, – (oplevelsen forskellige steder i salen kan være markant anderledes, så hav det i mente)  en væsentlig lavere center kanal (hvor al dialog som regel foregår.) hvor detaljer og stille passenger var nærmest fraværende.  Fornemmelse af at være indhyllet i filmen mangler også, så surround landskabet og ambience aldrig kommer bag dig.

Hvis du vil se DUNE 2 i filmens originale format i Cinemaxx københavn, bør du medbringe høreværn.

Hertil kommer så den ekstreme bas, der fuldstændigt dominerer lydbilledet, til et, – i mangel af et federe ord: Helt amatøragtigt niveau.  Konstante, ekstreme lavfrekvens peaks så kraftige som 112-116dB peak hamrende på trommehinden, så man blev nødt til at stikke fingrene i ørerne for at beskytte dem.  Uden kontekst,- og uden nogen kunstnerisk rimelighed eller balance.   Lydeffekter hvor intentionen måske er en truende “baggrunds rumlen” præsenteres som et sygeligt bas-mayhem, der ingen mening giver, og formåede at rive mig ud af filmen igen og igen.

Ikke forsvarligt eller rimeligt

Jeg spiller gerne frisk til, med et niveau på omkring 82-85dB hjemme i stuen.  Jeg kan også godt lide et solidt bastryk, og tager ofte i biografen for at opleve filmen som skaberne har tiltænkt den.

En oplevelse som vanviddet her i IMAX er dog af den slags, der for en til at genoverveje at gå i IMAX.   Der findes både sundhedsstandarder og standarder for reproduktion af film i store sale, men på trods af dette, vælger IMAX ansvarlige at udsætte biografgængerne for farlige lydniveauer i over 3 timer med en kalibrering,  hvor en tydeligvis inkompetent medarbejder har besluttet at prøve at slå biograf gæsterne ihjel med bas og ødelægge en ellers flot film.

Resultatet af besøget er ringen for ørerne & hovedpine der ikke har lagt sig 24 timer efter.

Opdatering: Hvor højt spiller man i Hollywood?

Det er altid en god ting at efterprøve problematikker som denne.  Hvor højt spiller man mon i nogle af de bedste sale i Hollywood?

Her må man antage at der er et rend af kompetente filmfolk, der nok vil klage højlydt hvis deres arbejde ikke præsenteres korrekt?

Martin Brask, der i det daglige er TV Teknikker, besøgte samme dato TCL Chinese Theaters nær den berømte “walk of fame” i Hollywood, medbringende præcis samme måle instrument i denne IMAX sal, hvor han var placeret midt i salen.   Her registrerede han under filmen DUNE 2 ved en 70mm IMAX visning, – højeste peak på 105dB, altså HALV styrke af den som jeg registrerede på bagerste række i IMAX salen i københavn.

Han tilføjede til rapporten, at det “var en af de fedeste filmoplevelser han havde haft længe!”.

“VUE: Lydniveauet i IMAX bliver af nogen opfattet som værende højt. Det ved vi godt.”

Vue biografchef Vanessa Pihl kommenterer på kritikken:

Recordere har modtaget følgende svar kommentar fra IMAX ansvarlige, der gengives uredigeret i sin helhed:

“Tak for din henvendelse vedr. lydniveauet i vores IMAX sal.

Vi overholder 100% IMAX egne standarder, og afspiller filmen på de anbefalede niveauer, og altid indenfor gældende regler. Niveauerne på de enkelte film er fastsat i tæt samarbejde mellem filmens skabende kræfter og de tekniske eksperter hos IMAX – dvs. oplevelsen fremstår som filmskaberne ønsker det.    

Lydniveauet i IMAX bliver af nogen opfattet som værende højt. Det ved vi godt. Vi betegner selv IMAX oplevelsen som værende ”immersive” / omsluttende – en fortælling man kan blive en del af / eller fordybe sig i. Et markant lydbillede er en vigtig del af den oplevelse.

Som du muligvis ved, bliver IMAX salen hver morgen kalibreret i godt en time. Her gennemtestes al det tekniske udstyr – lys og lydniveauer måles og reguleres. Dette sker under overvågning af IMAX´s kontrolcenter. Vi har i denne forbindelse ikke fået besked om hverken defekter eller forkerte indstillinger af lydniveauet. Det er svært for os at vurdere, hvorvidt din måling via en iPhone er korrekt, men vi er meget trygge ved de særlige testrutiner IMAX gennemfører.

Rent tilfældigt, så har vi i disse dage besøg af en gruppe IMAX teknikere der rutinemæssigt efterser vores IMAX sal. De har ikke kunnet bekræfte dine påstande eller målinger heller.

Vi beklager naturligvis din oplevelse af lyden”

MED VENLIG HILSEN / BEST REGARDS

Vanessa Pihl

Biografchef/Cinema Manager

 

Manglende styr på tingene?

Svaret fra Vanessa Pihl fremhæver arrogancen der har medført at problemet trods års kritik, ikke har medført hverken initiativ til visninger med lavere lydniveau, ELLER at biografchefen selv har indfundet sig på bagerste række (evt. sammen med de såkaldte IMAX teknikkere der jo kommer hver dag i en hel time…..) og set DUNE 2.

Det er ikke så svært lave en subjektiv vurdering, og konstatere at der er noget helt galt på de bagerste rækker, der udsætter gæsterne for alvorlig fare for at skade deres hørelse.

Din skribent her, går på 5 døgn som dette skrives med en tinitus i højre øre, og følelsen af tilstoppede ører der endnu ikke har lagt sig.   Jeg bliver selvsagt vred over denne slags arrogance, og ville aldrig tillade mine børn at blive udsat for noget lignende…og jeg er en af dem, der bliver temmelig indebrændt og kræver pengene tilbage hvis biografen spiller for lavt!

Så hvad er problemet IMAX Teknikkerne og Vanessa Pihl ikke har styr på?

Bas “build-up” kan være medvirkende

Med samme arrogance, som i biografens svar, – vil jeg tillade mig at komme med et par yderligere gratis pointers til de ansvarlige (i min kapacitet som post production lydmand & AV konsulent) og i øvrigt opfordre gæster i salen til at HJÆLPE Vanessa med at dokumentere lydtrykket forskellige steder i salen, – noget som de med al tydelighed IKKE har gjort.

Hvor niveauet MIDT i salen kan være for højt, men ikke direkte farligt, så har IMAX salen tydeligvis nogle problemer med bas “buildup” der opstår tæt på vægge og i hjørner af salen.  Har man øget bas outputtet så det lyder “sygt nok” på række K, kan det, i en dårligt konstrueret sal, hvor man har presset de bagerste rækker op mod loft og bagvæg (uden nogen yderligere afgang for bassen), opnå mere end en fordobling af de allerdybeste frekvenser som IMAX lydanlæggene er så kendte for.

Den kompetente konstruktør og biografchef vil altid prøve at skabe en lydoplevelse der fungerer godt,  eller i det mindste RIMELIGT på alle rækker, men det er altså ikke tilfældet her.

Når man fastsætter lydniveauet, så har man også et ansvar for, at alle de pladser der sælges, ikke udsættes for usunde niveauer, der kan medføre potentiel skade, – og her er det altså gennemsnits niveauet der er vigtigt.   Jeg målte med relativt “lavfrekvens-ufølsomt” udstyr 97dB average på de 2 timer og 52 minutter målingen kørte.

WHO & EUs grænseværdi over 3 timer bør ikke være over 85dB.   “Oplevelsen” i IMAX salen var således mere en DOBBELT op og fuldstændigt på linje med min subjektive bedømmelse.

Graf fra Safe Listening in Pro Audio”, AES Convention, New York (2023) af Thomas Lund, hvor man kan man se anbefalede grænseværdier for lydpåvirkning over tid. BEMÆRK, at US OSHA (rød) er ude af trit med forskning i høretab fra de seneste 20 år, og at man som voksen max skal observere de gule forhold!

Faglig opdatering:

Lyd ingeniør Thomas Lund tilføjer:

“Når du bruger relative termer som “dobbelt så højt”, at sound exposure (SE) er et energi-mål, hvor SPL bare er effekt. For SE gælder det altså, at blot 3 dB mere (eller dobbelt så lang tids eksponering) svarer til en fordobling af energien = fordobling af skadevirkning.

Hvis du faktisk har målt 97 dB LAeq over 3 timer, og max anbefaling for en voksen er 85 dB SE over samme interval (grøn linie), havde du fornøjelse af 16 gange mere SE ved at høre Dune end anbefalet.

EU occupational standarder er lidt mere liberale (gul linie), hvis arbejdere har hørebeskyttelse indenfor rækkevidde. Det såkaldte upper action potential er da 85 dB SE over 8 timer, svarende til 89 dB SE over ca 3 timer. Arbejdere, der lyttede i salen, blev altså kun udsat for godt 6 gange mere SE, end de dagligt tillades, hvilket forklarer dine følgevirkninger”.

Et god råd til Vue:

Min anbefaling vil være at Cinemaxx gør 2 ting:

  1. Dokumenterer det gennemsnitlige lydniveau på alle rækker i salen, og får udarbejdet et “niveau-kort” der grafisk fremstiller det gennemsnitlige lydniveau, således at biografgæsten er oplyst inden billetten købes.  Brug en uafhængig konsulent som f.eks ebb consult eller Force Technology
  2. At biografen udformer en klar politik og kommunikation på området, hvor alle ansvarlige får et minimum af uddannelse hvad angår sundhed og den menneskelige hørelse og beslutter hvor meget medansvar man vil tage. Denne WHO rapport fra 2017 afdækker risikoen for høreskader og stiller spørgsmålet om eksisterende arbejdsplads standarder evt. kan bruges rekreativt også. Bør ligge på enhver Biografchefs natbord (PDF format) WHO Neitzel Safe Listening Review 032017…og hvis man vil blive ved med nuværende praksis… skulle man måske også stifte en fond der yder tilskud til høreapparater til de gæster der har mistet hørelsen for tidligt i livet grundet “det markante lydbillede man kan fordybe sig i”.

 

Artikel opdateres løbende. 

 

 

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.