Electronic Arts (EA) annoncerer aflysning af et planlagt Star Wars-spil
Det aflyste spil, som var i de tidlige faser af udvikling, var tiltænkt som en first-person shooter inden for Star Wars-universet. Det skriver BBC
Virksomheden forklarede, at denne “effektivisering” sigter mod at “tilbyde dybere og mere sammenhængende oplevelser til vores fans”.
Dette træk er en del af en bredere tendens med nedskæringer inden for spilindustrien, og EA skal spare ca. 5% af medarbejderne væk, svarende til ca. 670 stillinger.
Rich Barham, tidligere leder hos spilstudiet Blizzard, udtrykte bekymring over finansieringsudfordringerne ved at starte nye spilstudier og de hyppige afskedigelser, der truer med at drive talent væk fra industrien med langsigtede konsekvenser.
EA’s administrerende direktør, Andrew Wilson, informerede medarbejderne om, at virksomheden er i gang med at kontakte de berørte ansatte, med forventning om at afskedigelserne vil være fuldført før sommeren. Han belyste også beslutningen om at reducere antallet af nye spiludviklinger.
Wilson forklarede, at virksomheden vil lukke ned for visse spil og skifte fokus væk fra fremtidige licenserede IP’er, som ikke forventes at klare sig godt, for at fokusere på at fremme kreativitet, innovation og investere i de største muligheder som deres egen IP, sport og store online fællesskaber.
Laura Miele, underholdningschef hos EA, tilføjede i en e-mail til personalet, at dette også betød aflysningen af den kommende Star Wars-titel, som var under udvikling af datterselskabet Respawn Entertainment. Dette studie stod bag Star Wars Jedi: Survivor, som modtog “generelt positive” anmeldelser ifølge Metacritic.
Miele fremhævede, at beslutningen var baseret på en evaluering af Respawns portefølje, som viste, at spillerne foretrak Jedi-serien og Respawns egen samling af brands.
“Hun understregede, at det er svært at opgive et projekt, men denne beslutning reflekterer ikke teamets talent, dedikation eller passion for spillet.”