Digitaliseringsstyrelsen igen i problemer: Sundhedskort-app indsamler ulovligt oplysninger
Få uger efter Digitaliseringsstyrelsen modtog hård kritik fra Datatilsynet for overdreven datahåndtering i deres kørekort-app, afslører en ny rapport fra IT-mediet Version2 lignende problemer med Sundhedskortet. Digitaliseringsstyrelsen er i færd med at udvikle en løsning.
Aktindsigt opnået af Version2 viser, at Digitaliseringsstyrelsen har behandlet data fra alle danskere med et sundhedskort i forbindelse med driften af sundhedskort-appen. Selvom 2,3 millioner danskere aktivt har hentet den digitale version af sundhedskortet, indsamler Digitaliseringsstyrelsen oplysninger om alle 5,8 millioner danskere. Dette indebærer en indsamling af data om 3,5 millioner borgere, som ikke har anvendt appen, hvilket strider imod GDPR’s principper.
Datatilsynet havde allerede før nytår rettet alvorlig kritik mod styrelsens praksis med kørekort-appen. Lektor i persondataret ved SDU, Ayo Næsborg-Andersen, påpeger, at Digitaliseringsstyrelsen anvender en lignende metode med Sundhedskortet.
Dokumenter i Version2’s besiddelse afslører, at Digitaliseringsstyrelsen opbevarer et udtræk af sundhedskortoplysninger fra Den Nationale Serviceplatform, der omfatter alle personoplysninger, som findes på det fysiske sundhedskort. Disse opbevares så længe, som styrelsen varetager myndighedsopgaven for appen.
Digitaliseringsstyrelsen erkender at have benyttet et kopiregister over alle danske sundhedskort for at kunne udbyde appen, idet det ikke tidligere var teknisk muligt at slå oplysningerne op enkeltvis. De forventer at lancere en ny version af appen, der opfylder GDPR-kravene, i den nærmeste fremtid.
Datatilsynet kritiserede også Digitaliseringsstyrelsen for deres håndtering af kørekort-appen i november, hvor det blev påpeget, at indsamlingen af data om alle danskere med kørekort var unødvendig og i strid med GDPR’s dataminimeringsprincip. Digitaliseringsminister Marie Bjerre anmodede i den forbindelse om mere tid til at ændre dataindsamlingsprocedurerne i Digitaliseringsstyrelsen.