Bloombergs Mark Gurman har nogle gode bud på, hvorfor det virker som om, der er udviklerflugt fra Apples MR-headset.
I sidste uge landede choknyheden om at der ikke vil være nogen dedikeret Netflix-app at finde på Apples Vision Pro-headset, når det lander i starten af februar. Men nu viser det sig, at det langt fra kun er Netflix, der forholder sig afventende i forhold til headsettet og VisionOS-platformen.
Kort efter kom så nyheden om at andre markedsledere indenfor streaming, YouTube og Spotify, vil heller ikke være at finde på headsettet fra starten. Men nu skriver Bloombergs Mark Gurman i sit nyhedsbrev, at hverken Google eller Meta ser ud til at ville lade deres populære apps komme ombord i headsettet til at begynde med.
Apple har fornuftigt nok forventet, at mange udviklere vil vente med at lave dedikerede VisionOS-apps, eftersom den første version af headsettet kun forventes at sælge 500.000 eksemplarer, og det kan næppe betales sig for app-udviklere med millioner af brugere at lave en spatial computing-version af en app for en begrænset brugerbase her i starten.
Af samme grund har Apple gjort Vision Pro kompatibel med apps udviklet til iPadOS. Apple vil ifølge Gurman endda benytte iPad-versionerne af en række af sine egne apps og funktiner, der heller ikke kommer i dedikerede Vision Pro-udgaver. Det gælder f.eks. Apples kalender- og podcast-apps, påmindelser, Apple News og flere andre.
Apples app-politik kommer i vejen
Med andre ord vil en iPad-app, hvor den større skærm er mere passende i forhold til, hvad du kan opleve i Vision pro, kunne bruges direkte i headsettet, hvis udvikleren tillader det. Men Google og Spotify har begge meldt ud at de aktivt har lukket for adgangen til iPad-versionerne af YouTube og Spotify fra Vision Pro.
Som nævnt ovenfor kan der dog for Googles vedkommende endda være tale om en total lukning af adgang på tværs af alle firmaets apps, skriver Mark Gurman. Altså ingen Gmail, Google Calendar, Google Drive og så videre. For Metas vedkommende betyder det, at der ikke bliver app-adgang til hverken Facebook, Instagram, WhatsApp eller Threads.
Det vil dog stadig være muligt at bruge tjenesterne fra VisionOS-versionen af Safari. Der er ingen officielle udmeldinger fra de ovenstående selskaber om, hvorfor de ikke vil tillade adgang til deres iPad-apps fra headsettet. Men såvel udmeldinger på sociale medier fra uafhængige app-udviklere som et kig tilbage i den nyere historik mellem virksomhederne kan give nogle bud på forklaringer.
For Metas vedkommende er forklaringen jo nok, at Metas Quest-headsets er markedsledere, og selskabet ser næppe nogen grund til at hjælpe konkurrenterne alt for meget. Når det gælder Spotify, skal man ikke engang have fulgt nyhederne her på sitet ret tæt for at forstå sammenhængen.
Spotify har i årevis været mildest talt kritiske overfor Apples app-politikker og har endda – med nogen succes, ser det ud til – klaget til EU over dem. Senest har Spotify i skarpe vendinger kritiseret Apple for at ville opkræve helt op til 27% i kommission fra apps, der benytter sig af den nye mulighed for at bruge andre betalingssystemer end Apples eget.
YouTube-forklaringen kan dog være mere kompliceret. YouTube har allerede massevis af 360-graders videoer ombord, der er tilgængelige via en webbrowser. Det er således begrænset, hvad en dedikeret app kan give af fordele til at starte med. Men det er muligt at Googles generelle afvisning af Vision Pro, når det gælder apps, har en større del af forklaringen.
Manglende tvOS- og watchOS-succes skæmmer
Google har i mange år forsøgt at introducere XR-produkter, der aldrig er blevet succeser, men har ikke p.t. noget på markedet, så grunden til deres afvisning er næppe den samme som Metas. Dog forventes Google at være igang med at klargøre en XR-version af Android, som blandt andet skal køre i headsets fra Samsung.
Derudover henviser Gurman også til en række udmeldinger fra uafhængige udviklere, der på sociale medier har forklaret deres apps’ fravær med at headsettet simpelthen er for dyrt, selv når det gælder at købe et eksemplar til udviklingen. For andre er der simpelthen for stor risiko involveret i at bruge ressourcer på udviklingen af en app, når platformens succes stadig er relativ usikker.
Endelig peger Mark Gurman på, at tidligere oplevelser med at udvikle apps til andre platforme, herunder tvOS og watchOS har været spild af penge og energi for mange udviklere, og at disse platforme ikke er blevet hjemsted til den skov af tredjeparts-apps, som Apple håbede på.