Nu er svenske teleoperatører begyndt at stoppe millioner af opkald fra svindlere, som f.eks. udgiver sig for at være fra banken eller myndigheder som politi og skat
De svenske teleselskaber går forrest i kampen mod telefonsvindlere, ved at stoppe falske opkald gennem såkaldt spoofing. Det er når svindlere maskerer det nummer, de ringer fra, med et andet, så det ser ud som om de ringer f.eks. fra ens bank eller fra politiet.
Det er teleselskaberne Telia, Tele2, Telenor og Tre som er gået sammen om en en teknisk løsning, som blokerer alle indgående opkald fra udlandet, der er maskeret som svenske fastnetnumre. Det fortæller Telekområdgivarna i en udmelding.
Det nye tiltag blev indført den 5. december, og ventes at stoppe millioner af svindelopkald og dermed spare svenskerne for den type svindel, hvor ofre franarres penge eller identitetsoplysninger.
Projektet mod telefonsvindel, kendt som spoofing, startede i det tidlige forår 2023 og blev afsluttet lige i tide til juletiden, som også er en højsæson for svindel. Med en løsning på plads ventes antallet af forsøg på telefonsvindel i Sverige at blive reduceret betydeligt.
Alle de svenske teleoperatører er enige om, at det er vigtigt at finde måder at forhindre forskellige typer af fupopkald på, og det svenske politi har også deltaget i arbejdet med at få lukket ned for ‘spoofede’ opkald fra udlandet.
Fakta om spoofingTelefon spoofing er en teknik hvor en person eller en enhed ændrer oplysninger omkring opkaldets oprindelse for at skjule deres sande identitet eller for at efterligne en anden. Dette gøres ofte ved at ændre den information, der vises på modtagerens telefon (f.eks. nummervisning). Telefon spoofing kan anvendes i forskellige sammenhænge, både lovlige og ulovlige. Legitime anvendelser: Nogle virksomheder og organisationer bruger spoofing til at vise et centralt telefonnummer på nummervisningen, selvom opkaldet kommer fra forskellige afdelinger eller medarbejdere. Det kan også bruges til at beskytte personlige numre, som når en læge ringer til en patient fra sin personlige telefon. Ulovlige anvendelser: Telefon spoofing ofte associeret med svindel og bedrageri. Svindlere kan forfalske numre for at fremstå som troværdige organisationer eller myndigheder, såsom banker, politi eller skattevæsnet, for at få fortrolige oplysninger fra ofrene. Dette kan føre til identitetstyveri eller økonomisk svindel. Teknologi bag spoofing: Spoofing udnytter telekommunikationssystemets fleksibilitet, hvor visse protokoller (som f.eks. VoIP) tillader brugere at vælge den nummervisning, der sendes med et opkald. Der findes software og tjenester, der gør det nemt at spoofe telefonnumre. |