Et samarbejde mellem de to underholdningsgiganter lanceres nu i Danmark. Det giver TikTok en stor fordel fremfor f.eks. musikstreamingtjenesterne.
Ud over at være en platform hvor man kan hente et hurtigt grineflip, eller få sit fix med SoMe-berømte hunde eller katte, er TikTok blevet et populært sted at opdage ny musik. Lige siden platformens tidlige dage har både kendte og ukendte musiknavne lanceret nye sange i kort form på TikTok med links til steder, hvor de kan lyttes til i fuld længde.
Men nu udvides samarbejdet mellem musikkunstnerne og platformen, som Netflix og YouTube anser for at være deres største konkurrent, når det gælder brugernes opmærksomhed. Det sker sjovt nok med et tiltag, der primært handler om offline-aktiviteter.
TikTok har nemlig indgået et samarbejde med Ticketmaster, fortæller de to underholdnings-giganter i en pressemeddelelse. Dermed følger TikTok efter Snapchat, som i snart 2 år har haft en lignende integration. Som du kan regne ud, når Ticketmaster er involveret, handler det om billetter til koncerter og events.
Fremover vil du kunne købe billetter til f.eks. koncerter direkte i TikTok-app’en med, hvad de to selskaber siger er ”blot få klik”. Du skal altså ikke forlade TikTok-app’en for at købe billetterne, og det er denne konvergens, der er det nye i tiltaget.
Rulles ud i 20 nye lande
Det giver mulighed for at bands og musikere kan interagere tættere med fans på en måde, som de øvrige musiktjenester som f.eks. Spotify eller Apple Music ikke nødvendigvis kan tilbyde. Tidligere har musikkunstnere skullet lægge links til Ticketmasters website ud på sociale medier (eller de førnævnte streamingtjenester) for at opnå noget lignende.
Men nu kan det hele altså holdes i TikTok-app’en, så f.eks. en video, hvor en sanger taler direkte til sine fans og annoncerer en koncert, kan ledsages af muligheden for at købe billetter til koncerten.
TikTok og Ticketmaster lancerede samarbejdet i USA allerede sidste år og det har været så stor en succes, at funktionen rulles ud til 20 nye lande verden over. Blandt disse lande er de fire nordiske lande, og altså også Danmark.
Ifølge TikTok og Ticketmaster er det slet ikke kun musik, som folk hidtil har købt billetter til via app’en. Alene i USA har der siden sidste år har videoer med billetsalg været set 2,6 miliarder gange, fordelt på musikere, komikere og sportshold.
For dem, bekymrer sig om data-privatliv er det værd at notere sig, at TikTok af cybersikkerhedsårsager er forbudt at bruge blandt offentligt ansatte i såvel Europa-parlamentet som i den føderale, amerikanske regeringsadministration. Som New York Times skrev for få dage siden, mistænkes tjenesten for at overlevere personlige data til de kinesiske myndigheder.
Artiklen er rettet 5/12 kl. 15:45 med tilføjelse af at Snapchat også integrerer med Ticketmaster