Lithium-ion er SÅ 2023. I Kina lanceres nu en ny form for elbil-batteri, der både er billigere og klarer sig bedre i kulde
Batteriforskere og elbil-producenter verden over har længe ledt efter et alternativ til lithium til batteriproduktion. Lithium-ion-batterier har domineret alt fra smartphones til elektriske firhjulstrækkere i mange år, men brugen af lithium er ikke uproblematisk.
For det første har flere videnskabelige studier vist, at der ikke er nok lithium i verden til i fremtiden at imødekomme overgangen til elektriske biler og andre former for konsumelektronik. For det andet vil lithium naturligvis blive dyrere, jo mere verdens reserver kommer i underskud.
For det tredje er lithium-ion-batterier nok bedre end andre batterityper, fordi de kan holde mere elektrisk ladning per gram, men det betyder jo ikke, at der ikke er andre typer, der er endnu bedre – eller mere passende til bestemte situationer. Og det er her, natrium-ion-batterier kommer ind i billedet.
Natrium-ion-batterier (der hedder sodium-ion ude i verden) er et af de mange alternativer, der lige nu prøves af, og når det gælder el-biler, kommer batteritypen nu for første gang i biler. Det sker i Kina allerede i næste måned, hvor det delvist Volkswagen-ejede bilmærke JAC nu er klar med en natrium-ion-bestykket hatchback. Navnet på modellen er Yiwei EV, og den er en elektrisk version af en anden model, Sehol E10X.
Holder til kulde – men ikke så længe
Natrium-ion-teknologien er slet ikke lige så udviklet som lithium-ion, og derfor er kapaciteten en hel del begrænset her i begyndelsen. For eksempel har Yiwei EV kun en rækkevidde på 252 km, og skal nok betragtes som lidt af en by-bil. Batteriet har 25 kWh-kapacitet, hvilket er noget mindre, end vi er vant til fra lithium-ion.
Det skyldes primært, at det er svært at komme op på en tilstrækkelig høj densitet (elektrisk ladning per kilo) i natrium-ion, sådan som teknologien er lige nu. I Yiweis tilfælde handler det om 120 Wh/kg. Men fordelene er klare.
Det bæredygtigheds-orienterede investeringsselskab Rize ETF vurderer for eksempel at der er 500 gange mere sodium i verden, end der er lithium. Det gør naturligvis også natriumhydroxid til brug i batterier billigere end lithium-hydroxid. MEGET billigere. Hvor et ton lithiumhydroxid ifølge Rize ETF koster ca. 525.000 kr., kan den samme mængde natriumhydroxid erhverves for helt ned til 2.000 kr.
Endelig er sodium ikke lige så påvirkelig af kulde som lithium, og det betyder, at opladninger i koldt vejr kan holde næsten lige så længe, som når det er varmt. Desværre holder natrium-ion-batterier generelt kun til omkring 1500 opladninger, hvor lithium-ion-batterier klarer 2-3000 opladninger. Og det er jo også værd at tage med.
JAC debuterede i Danmark tidligere i år, men vi har endnu ikke hørt noget om, hvorvidt Yiwei EV kommer på danske veje.