Forside * Featured

Tusindvis afinstallerer ad-blockere efter YouTube-blokade

-
Foto: Christian Wiediger/Unsplash

Men blokaden ser også ud til at øge omsætningen for ad-blocker-firmaer, der oplever stigning i betalte abonnementer – og at folk skifter væk fra Chrome.

YouTubes beslutning om at blokere for ad-blockere globalt har skabt en hel del røre. Det kan man blandt andet se på debatten, der er fulgt i kølvandet på vores historie om emnet. I kommentarsporet kan man læse om, hvordan Recordere-læserne både håndterer blokaden på forskellige måder og præsenterer forskellige holdninger til reklamefinansiering.

Modsat de første bulletiner fra YouTube, der offentliggjorde en blokering på tværs af hele økosystemet, ser blokaden foreløbig ud til kun at ramme Chrome-browseren, og primært på laptops og stationære computere.

Annonce:

Alligevel mærker producenterne af ad-blockere problemet i stor stil. Tusindvis af mennesker afinstallerer lige nu ad-blockere, skriver flere medier. Men der er ikke blot tale om en masseflugt fra reklame-blokkerne.

Hos AdGuard er afinstallationerne af firmaets produkt næsten fordoblet, efterhånden som YouTube udvidede sin ”test” af blokering af ad-blockere. Firmaet siger til Wired, at hvor de før YouTubes blokering registrerede omkring 6.000 afinstallationer om dagen, er antallet nu over 11.000.

Et blandet billede

Men det er ikke kun dårligt nyt. F.eks. er AdGuards betalings-version, der indtil videre er uberørt af YouTubes initiativer, nu i stigning. På den måde skaber YouTubes blokering sjovt nok mere omsætning for AdGuard.

Hos en anden ad-blockerproducent, Ghostery, er billedet også ret blandet. Her er både afinstallationer og nye installationer steget med en faktor mellem tre og fem ifølge Wired. Ghosterys brugere er dog helt klare i spyttet, når det gælder årsagen til afinstallationerne: 90 procent af de brugere, der udfyldte et spørgeskema efter afinstallationen, sagde at det var på grund af YouTube-situationen.

I Ghosterys data kan man dog også finde en anden interessant tendens. Ligesom Recordere-brugerne har givet udtryk for i den førnævnte debat, er det kun Chrome, der har problemet, så man kunne jo f.eks. prøve en anden browser. Og det lader folk til at prøve kræfter med. Ghostery har således oplevet en 30% stigning i brugere, der installerer deres ad-blocker på Microsofts Edge.

Hvis det sidste bliver en større trend, er det naturligvis interessant, fordi YouTube-blokeringen på den måde muligvis skaber større reklameindtægter for Google, men det tvinger samtidig nogle folk væk fra Chrome.

Det er dog ikke alle, der har succes med at skifte browser. På sociale medier brokker nogle sig over, at de bliver mødt med YouTubes besked om forbuddet mod ad-blockere til trods for, at de slet ikke har nogen ad-blocker installeret. Det er angiveligt fordi, deres browsere har ad-blockerfunktioner eller anti-tracking indbygget som standard.

Nogle brugere siger endda, at de oplever dette til trods for at de betaler for et YouTube Premium-abonnement.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.