Sonos har endelig fikset uønskede Dolby Atmos ‘bang’ i sine Arc-soundbars
Et brag, et pistolskud, et uønsket bang: Nogle ejere af Sonos’ Arc- og andengenerations Beam-soundbars har døjet med en irriterende forstyrrelse på lyden i deres lydsystem siden i hvert fald december 2020. Det skriver Ars Technica
Der findes nu en løsning på problemet, og den skulle allerede være tilgængelig for brugerne. Ved at opdatere en Sonos-mobil- eller desktop-app og derefter tjekke for systemopdateringer skulle ændringerne blive overført til Sonos-højttalerne.
En Sonos-medarbejder skriver, at Arc- og Beam-soundbarerne “i visse hjemmebiografkonfigurationer behandler Dolby MAT”, som leverer Atmos-lyd via HDMI-forbindelser. Sonos-produkter kunne modtage beskadiget lyd fra denne forbindelse, men undlod at filtrere disse bits fra og afspillede dem i stedet. Den beskadigede lyd “kan manifestere sig som en poppende lyd.” Sonos-enhedernes forbedrede Dolby-dekoder skulle derfor ikke længere tvinge lyttere til at høre, hvordan det lyder, når digitale lydoverførsler går galt.