Ligesom det skete i 2013 med Glass er folk nu begyndt at gå rundt med deres Quest 3-headset ude i virkeligheden. Hvor hurtigt mon det bliver upopulært?
I år er det ti år siden, undertegnede journalist skrev denne hands-on-test af Google Glass, som jeg fik lov at prøve på Googles udviklerkonference, I/O, i 2013. Jeg fik senere mulighed for at teste ”brillen” i lidt længere tid.
Det tog dog ikke ret lang tid efter jeg skrev disse historier, før Google Glass blev rigtig upopulær. Og det havde ikke noget at gøre med det tekniske (der dog ikke var specielt imponerende heller…)
Det var mere fordi, der var et kamera ombord i Glass, der kunne filme folk uden at de lagde mærke til det. Det fik lynhurtigt Glass forbudt i en masse barer, caféer, og andre samlingssteder. Men fordi Google til at starte med kun solgte brillen til specielt udvalgt udviklere, gik der også sport i den for de sidstnævnte at gå rundt med deres Glass alle steder, for ligesom at vise at de var noget ved musikken.
De to ting gav anledning til, at Glass-brugere fik et relativt nedladende kælenavn: Glassholes. Siden blev verden relativt enig med sig selv om at Glass ikke var klar til primetime, og at AR-briller i fremtiden nok skulle kunne lidt mere for at være interesante.
“Questholes”?
Nu er vi så i 2023. Meta har relativt stor succes med sine Quest-headsets, men dog mest i gaming-sammenhænge snarere end det lovede Metavers. Det nye Quest 3-headset har introduceret, hvad der ser ud til at være en ret fornuftig ”passthrough”- altså det kamerafeed, som så bliver blandet med digitale objekter, så brugeren kan se verden i Mixed Reality (MR).
OK don't be mad. But someone had to do it.
walked into a cafe in mixed reality pic.twitter.com/WSJEMWuG00
— CIX ᯅ/acc (@cixliv) October 16, 2023
Når vi ved, at Quest 3 har en fornuftig passthrough-funktion (især i forhold til den mildest talt lavopløste og kiksede passthrough, der var at finde på både Quest 2 og Quest Pro), er det fordi der nu er en hel del brugere, der er begyndt at dele deres MR-oplevelser på sociale medier. Og problemet er, at de tilsyneladende ikke har lært noget af Glassholes-episoden for 10 år siden.
Men hvor Glassholes’ne måske kunne slippe afsted med Glass, især hvis de for eksempel puttede ”brillen” uden på et par rigtige briller, ser det ret tosset ud, når nogen går ind på en café i San Francisco med et VR-headset på. Det samme gælder formentlig, når nogen går rundt på en tegneserie-konference i New York. Eller går ind i en elevator, hvor der er andre mennesker.
@kukurio59 Waiting for the Elevator in Mixed Reality is crazy! #quest3 #mr #ar #mixedreality #augmentedreality #elevator #waiting #virtualreality
Disse er bare tre eksempler på videoer, der er blevet sluppet løs på social medier, hvor Quest 3-brugere går ud i virkeligheden med headsettet på, og som Sean Hollister fra The Verge har fået øje på. Men der er flere derude, og der er måske endda flere på vej. Med mindre, den sociale stigmatisering af disse ”Questholes” sker hurtigere end i 2013 (også selv om ”Questholes” altså ikke lyder lige så godt som ”Glassholes”.)
@carrotsurvivor Meta quest 3 is a game changer. #VR #meta #metaquest3 #future