Forside * Nyheder

Det går op og ned for selvkørende robotaxier

-
(Foto: Cruise)

Mens ét af de store robotaxi-firmaer har suspenderet alle sine aktiviteter, stormer et andet nu frem med en ny storkunde.

Ud over de steder i Tyskland, hvor det p.t. er lovligt at køre med Mercedes’ næsten-selvkørende biler, er det primært i de amerikanske stater Arizona og Californien, der sker mest på området – i hvert fald, når det gælder ude i offentligheden. I begge stater har der i månedsvis (i årevis for Arizona) kørt robotaxier rundt med passagerer, men uden chauffører.

I Californien er et af de store initiativer på området nu imidlertid blevet ramt af en krise. Det er Cruise, det selvkørende bilfirma, hvor auto-giganten GM er den af største medejer. Cruise har netop fået frataget retten til at teste sine robotaxier i Californien, og det har fået firmaet til at sætte alting på pause. Firmaet er et blandt flere, der har testet selvkørende robot-taxaer i bl.a. San Francisco i de seneste måneder.

Annonce:

På sociale medier skriver Cruise, at de stopper alle aktiviteter for at trække vejret dybt og gennemtjekke alle processer og teknologier. Det skal ske for at ”genopbygge offentlighedens tillid” til firmaets selvkørende teknologi. Cruise har ellers været blandt de firmaer, der har været allerlængst fremme med netop denne teknologi.

Indtil for nylig har Cruises problemer allermest bestået af tilfælde uden tilskadekomne, hvor robotaxierne bare opførte sig lidt besynderligt og har været lidt til grin. Det er en del af indlæringskurven. Men for nylig gik det noget mere alvorligt galt. Selvkørende biler har vist sig ganske sikre, sammenlignet med mennesker. Problemet opstår, når mennesker laver fejl, og de selvkørende biler ikke kan finde ud af at reagere på problemet.

Robotaxier kørt i garage

Således kom en kvindelig fodgænger i San Francisco mere til skade end nødvendigt i starten af denne måned på grund af en Cruise-robotaxi. Kvinden blev kørt ned af en (menneskelig) bilist, blev kastet op i luften og landede foran robotaxien, der ikke vidste, hvordan den skulle reagere. Den stoppede således først, da det ene af dens hjul var plantet solidt oven på kvindens ben, og først da ambulanceredderne ankom, kunne hun komme fri.

Trafik- og motormyndighederne i Californien fratog Cruise firmaets tilladelse til at teste selvkørende taxaer i staten et par uger senere, og det har altså nu fået Cruise til at tage en alvorlig tænkepause. Firmaet kan få tilladelsen tilbage, når myndighedernes krav er imødekommet.

Sådan ser det ud, når beboerne i Arizona booker selvkørende Uber-transport udført af Waymo (Foto: Uber/Waymo)

Cruises største konkurrent på robotaxi-området er Waymo, der tidligere hørte under Google og i dag er firmaets søsterselskab under Alphabet. De har i årevis kørt med robotaxier i Phoenix i Arizona, og har tilsyneladende ikke stødt ind i (ahem…) de store problemer. Waymo kører også rundt i San Francisco ligesom Cruise.

Uber tilbage på det selvkørende marked

Waymo har netop fået en ny, stor kunde. Det er Uber, der tidligere ellers havde sine egne ambitioner i forhold til selvkørende biler. Men det var blandt andet en Uber-bil, der var involveret i et af de få dødstilfælde, der er relateret til robotaxier (dog med en sikkerhedschauffør bag rattet). Ubers ry på området blev så blakket, at firmaet endte med at nedlægge sin egen teknologi-indsats.

Men selskabet planlægger stadig at blive en spiller på markedet for ”alternativ” taxikørsel. Derfor har de nu hyret Waymo til at tage sig af førerløse kørsler, der kan bookes sådan som man normalt ville booke Ubers taxi-alternativer. Der dukker så bare en tom bil op i stedet for en bil med en person bag rattet.

Foreløbig er samarbejdet begrænset til Phoenix i Arizona, hvor Waymos selvkørende biler som nævnt har kørt rundt siden 2020. Det er dog planen, at samarbejdet skal udvides til andre amerikanske byer senere. Waymos egne robotaxier kører p.t. omkring 10.000 ture om ugen i Phoenix-området ifølge firmaets egne tal.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.