I stedet for at skrue ned for reklamepresset tester YouTube nu hvordan tjenesten kan omkonfigurere reklamerne, så brugerne bliver lidt mere tilfredse.
Hvis du ikke allerede gør det, kan det være at du snart begynder at streame YouTube-indhold til dit TV via din smartphone i stedet for at bruge TV’ets YouTube-app. Hvis du da ikke tager skridtet fuldt ud og køber et YouTube Premium-abonnement for at slippe for reklamerne.
Google ser nemlig ud til at forberede et øget pres på YouTube-seere, der ser YouTube på TV-skærme. Dem er der angiveligt mange af, især i USA, hvor YouTube nu er den app, hvorigennem der bliver streamet flest timers indhold på TV-skærme. Det er også den app, mere end 50% af brugerne åbner først, når de tænder for TV’et, viser undersøgelser fra Kantar og Nielsen.
Det øgede pres på brugerne til at abonnere på YouTube skal ske gennem endnu længere reklamepauser, som der så til gengæld bliver færre af. YouTube har allerede skruet op for reklamemængden én gang, og der har tilsyneladende ikke været tilstrækkelige protester mod dette blandt brugerne til at streamingtjenesten trækker i land.
Tværtimod har Google og YouTube angiveligt fået blod på tanden, baseret på de meldinger, der er kommet fra brugerne. Romana Pawar, der er produktchef for YouTubes reklamer, skriver i et blogindlæg, at YouTube lige nu tester forskellige måder at komme brugernes reklame-tolerance i møde på.
Nedtælling til reklamepausens afslutning
YouTubes har læst ud af de indsamlede brugerdata, at folk ganske vist er ret irriterede over de mange reklameafbrydelser, når de ser en længere video på en TV-skærm. Hele 79% af dem, som YouTube har spurgt i en meningsmåling, siger at de foretrækker flere reklamer i en samlet pakke i stedet for flere reklameafbrydelser på tværs af videoen.
Det står klart, at YouTube ikke har tænkt sig at skære ned på antallet af reklamer, så i stedet kan vi i fremtiden ifølge Pawar måske forvente færre, men længere reklameafbrydelser, når vi ser YouTube-videoer på en TV-skærm.
Ligesom visse TV-stationer og -programmer gør det rundt om i verden, vil YouTube også gøre forsøg med at fortælle brugerne, hvor lang tid, der er tilbage af en reklameafbrydelse. Den førnævnte undersøgelse viser, at mere end halvdelen af brugerne bliver mindre irriterede over reklameafbrydelserne, hvis de ved, hvor lange, de er.
Det er måske meget forståeligt, når man tager i betragtning, at 65% af YouTube-indhold, der ses på TV-skærme har en længde over 21 minutter ifølge undersøgelsen. Men udmeldingen fra YouTube siger ikke noget om, hvordan reklameafbrydelserne ændrer sig på andre platforme, herunder smartphones og computere.