Forside * Featured

Tyske elbiler skruer op for rækkevidden

-
Den nye Mercedes Concept CLA går 750 km på en opladning ifølge Mercedes-Benz (Foto: Mercedes-Benz AG)

Der er automesse i München, hvor BMW, VW, og Mercedes bl.a. har vist nye elbiler frem. En ny model fra sidstnævnte har en rækkevidde på 750 km på en opladning.

Knap har IFA sluppet sit tag i tyskerne, før den næste, internationale messe slår dørene op. Denne gang er det i München, hvor IAA Mobility, også kendt som 2023 International Motor Show Germany, bliver skudt officielt i gang i dag.

(Foto: BMW)

Her bliver nogle af de nyeste og mest innovative tiltag på bilmarkedet præsenteret, og det betyder naturligvis i vore dage noget med elbiler og autonome køretøjer. De første nyheder, der er kommet ud fra messen er da også i den førstnævnte kategori.

Annonce:
Vision Neue Klasse indvendig (Foto: BMW)

BMW har for eksempel lanceret en konceptbil, de kalder Vision Neue Klasse, og som skal være en slags ledestjerne for firmaets udvikling af elbiler i de kommende år. Ud over det temmelig futuristiske indvendige design, der blandt andet har en AR-skærm, der går på tværs af hele forruden, tager bilen også et stort hop opad i rækkevidde.

BMW siger, at bilen kommer til både at øge opladningshastigheden og rækkevidden med 30%. Den længste rækkevidde, vi har kunnet finde blandt BMWs nuværende modeller er cirka 520 km på en opladning, så med 30% oven i hatten kan du køre cirka 680 km. I princippet kan du således køre fra København til Oslo uden at lade op. En Vision Neue Klasse-agtig bil, du rent faktisk kan købe, skulle dukke op i BMWs 3-serie i 2025.

Langtrækkende Mercedes

Ved et tysk auto-show er der naturligvis også andre tyskere til stede end BMW, og således har Mercedes-Benz også præsenteret en ny CLA-klassemodel med det sigende tilnavn Concept. Firmaet siger, at denne model er ved at være klar til masseproduktion og derfor vil komme på markedet allerede til næste år.

(Foto: Mercedes-Benz AG)

Det vil sikkert glæde dem med tegnebogen i orden, og hvis lyst til at køre Tesla måske er blevet en smule mindre i lyset af Elon Musks eskapader. Concept CLA har en endnu længere rækkevidde end BMWs konceptbil ovenfor, i hvert fald hvis man ser på rækkevidden målt efter WLPT-standarden.

Den er nemlig på 750 km, og det betyder, at du kan køre fra København til Berlin via Storebæltsbroen og nå til den tyske hovedstads forstæder, før du skal lade op. Og når du når dertil, tager det ikke lang tid at fylde lidt kilometer på ”tanken”. På bare 15 minutter kan du lade bilen tilstrækkeligt op til at den kan køre yderligere 320 km. Mercedes siger også at CLA Concept senere får Level 3-autonomi med software-updates til kørsel de steder, det er lovligt.

Elektrisk GTI

Ud over BMW og Mercedes-Benz står der naturligvis også VW på en hel del tyske biler. Og her finder vi blandt nyhederne en relancering af en gammel og populær kending som elbil. Det er Golf GTI, der nu kommer i en version, der meget passende hedder ID.GTI (Eftersom ”ID” er fornavnet på VWs elektriske modeller).

(Foto: VW)

Indtil 2020 markedsførte VW en model med navnet e-Golf, hvilket unægtelig lyder lidt kedeligt, og den er da siden også blevet erstattet (sådan cirka) af ID.3. ID.GTI er dog baseret på en kommende model, ID.2all, og er derfor en anelse mindre end den nuværende benzin-Golf.

(Foto: VW)

Men nu tænker du måske, at GTI er lidt af et dumt navn til en elbil. Det står som bekendt for Grand Touring Injection, men der jo ikke noget, der bliver ”direkte indsprøjtet” på en elbil?
Det har VW løst ved at lade I’et stå for ”Intelligence”. Bum! Men ud over designet med den frække, røde farve og racer-looket har VW ikke ladet nogle af detaljerne slippe ud.

Folægget, ID2.all kommer på markedet i 2025 og skulle have en rækkevidde på 450 km, en tophastighed på 160 km/t og går fra 0-100 km/t på under 7 sekunder. Man kunne godt forestille sig, at de to sidste tal bliver skruet lidt op med ID.GTI, som VW har lovet at sætte i produktion. VW har dog hverken sagt noget om lanceringstidspunkt eller pris endnu.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.