Gammel elektronik ender som e-affald til skade for miljøet, når vi køber nye enheder. Der er fordele ved at købe genanvendeligt elektronik, selvom markedet kan være ramt af greenwash og greenhush
Lad os nu bare være ærlige, ny elektronik er bare fantastisk – dog ikke for miljøet og klimaet. Du har nok lagt mærke til, at disse er varme emner for tiden. Producenterne står også og mangler essentielle komponenter og metaller til produktionen. Tag blot det stærkt begrænsede udbud af PlayStation 5-konsoller, der varede nogle år efter lanceringen, fordi Sony ikke kunne skaffe de fornødne komponenter og chipsæt.
Når vi ved studiestart, juletid eller genoptagelse af arbejdet efter en længere ferie, bliver vi mødt med reklamer og historier om de nyeste computere, telefoner og elektronik, som boomer med lækre specs, er gulvet hængekæbens eneste understøttelse. Men hvad er der galt med sidste års model? Eller sågar dette års model, som har været brugt i nogle måneder?
Endnu en gang hånden på hjertet. Kommer du nogensinde til at udnytte processorkraften eller 12GB RAM i en Samsung Galaxy S23 Ultra? Har du brug for det seneste og heftigste Nvidia-grafikkort i en Alienware for at spille den seneste sæson i CoD: Warzone?
Som studerende behøver man ikke den nyeste bærbar med avancerede og kraftfulde specs. Måske er hovedprioriteten nærmere en solid og pålidelig model, der ikke betyder, at aftensmaden består af pasta med ketchup i flere måneder.
Ligeledes koster genanvendte udgaver af iPhone 12 og 13 betydeligt mindre end de spritnye. Og da mobilerne alligevel ryger på gulvet nogle gange til festerne, kræver de et vist reparationsbudget. Købet af refurbished enheder ville kunne lette på husholdningsbudgettet.
Forhandlerne vil have dig til at tænke cirkulært og bæredygtigt
Næste gang du står over for et køb af elektronik, kan du med fordel tænke på brugt elektronik til studie- og familievenlige priser. Markedet for genanvendelig elektronik har fået en størrelse, så selv store forhandlere som Elgiganten og mindre som Føniks Computer og Proshop er begyndt at udbyde computere, tablets, smartphones og sågar Bluetooth-højttalere, der er blevet gjort i stand eller har fået forlænget deres levetid.
Recordere.dk har kigget nærmere på to af de største forhandlere af genanvendelig elektronik for at blive klogere på, hvordan det er at købe istandsat elektronik med omtanke for klima og miljø. Swappie og GreenMind kalder selv deres forretningskoncept for cirkulært, og de anvender også populære begreber som bæredygtighed, når de beskriver deres forretning.
Men er der overhovedet tale om et bæredygtigt og cirkulært koncept? Eller er det blot slagkraftige ord for genbrugselektronik, der har fået en make-over? Artiklen bruger tid på denne diskussion, fordi forbrugerne kan have svært ved at gennemskue markedet – og ikke mindst hvad begreberne betyder for de grønne intentioner og selve produktoplevelsen.
Jakob Højland er kommerciel direktør for GreenMind. Han ser et marked i udvikling, fordi forbrugerne får øjnene op for gevinsterne ved den såkaldte cirkulære økonomi.
”En god indikator er antallet af aktører på markedet. Der er Swappie, Refurbed og os, som alle er onlineaktører, men vi ser også, at Elgiganten er begyndt at sælge outletvarer”, fortæller Jakob Højland.
Hvad er det for en slags forbrugere, der efterspørger det her?
”Der er to primære segmenter. Der er dem, der har en holdning til deres miljøbelastning, og hvor meget CO2 de forbruger. Det andet segment er dem, der ønsker den bedst mulige pris. Og det er det gode ved dette koncept. At man både reducerer miljøbelastning og får en bedre pris i forhold til, hvis man købte nyt”.
Jakob Højland fortæller, at det oftest er Familien Danmark, GreenMind har som kunder, hvor der bliver kigget på elektronik til hele familien. Som noget helt ekstraordinært tilbyder virksomheden op til tre års garanti på deres produkter, fordi de ser en barriere hos forbrugerne, når de står og skal købe brugt elektronik. Jakob Højland bruger et eksempel med, at man kan have købt en vare på Den Blå Avis, som viser sig ikke at have den stand eller de funktioner, man havde håbet på.
GreenMinds konkurrent, Swappie, lancerede i foråret en ny Premium-serie inden for iPhones, der netop skulle garantere et 100 % istandsat produkt, der havde samme ydeevne og stand som en helt ny model. Swappie skrev i en pressemedddelelse:
”Vi har hele tiden været opmærksomme på, at der er en særlig gruppe kvalitetsbevidste forbrugere, der kun vil vælge istandsatte produkter, hvis de er helt uden brugsspor og med fuld batterikapacitet. Den nye premium-serie lukker dermed hullet i det nuværende marked ved at kunne tilbyde forbrugerne en førsteklasses istandsat smartphone-oplevelse, så nu er der ingen undskyldninger for ikke at købe en istandsat iPhone”.
Finske Swappie udbyder udelukkende iPhones og ligesom GreenMind, ønsker man at ramme den kræsne forbruger, som rynker på næsen af genbrug med spor efter slitage eller forringet ydeevne. Her forsøger Swappie at differentiere sig fra konkurrenter som Refurbed.dk, Phonetrade.dk og Datamarked.dk, der også er gået genbrugsvejen. Bortset fra at forhandlerne ikke kalder det genbrug – det skal lyde mere sofistikeret.
Swappie opfordrer os til på deres hjemmeside, at vi skal tænke cirkulært.
”Lad teknologi leve længere. Det er bedre for planeten og din pengepung”, lyder en af salgsargumenterne. Dermed slår Swappie ind på samme argumentation som GreenMind, eftersom Jakob Højland også slår på netop besparelser og omtanke for klima samt miljø.
I skriver på jeres hjemmeside, at I vil være frontløbere inden for cirkulær økonomi, men kan man overhovedet tale om cirkulær økonomi, når I ikke kender til det enkelte produkts oprindelse eller ikke kræver en tilbagelevering ved afskaffelse?
”Det synes jeg godt, at man kan sige. Nu er det op til den enkelte, hvor bredt man vil vurdere cirkulær økonomi”, siger Jakob Højland og fortsætter. ”Vi er nok de eneste, som ejer hele produktets cyklus. Vi producerer ikke selv vores produkter. Så langt kan jeg godt følge dig, men vi køber produktet fra slutbrugere og virksomheder, istandsætter dem in-house, renser dem og sælger dem gennem egne kanaler. Det er ekstremt få steder, hvor aktørerne har hele ansvaret for hele værdikæden helt frem til reklamation, garantier og eventuelle tilbagekøb. Man kan argumentere, at vi ikke producerer produkterne, men vi forlænger deres levetid”.
Idealismen udfordrer forhandlernes hverdag
Den udlægning udfordrer Lars Ludvigsen. Han har skrevet bogen OP PÅ MÆRKERNE, der er en forbrugerguide til ansvarligt forbrug og tredjepartscertificering. Han har desuden arbejdet som kommunikationskonsulent for større IT- og elektronikvirksomheder såsom Logitech, Fullrate, Netcompany, SAS Data og IBM:
Når man ser på Swappie og GreenMinds forretningsmodeller, kan man tale om cirkulær økonomi?
”Umiddelbart, nej. GreenMind og Swappie tager sig af en lille del af produkternes livscyklus. Men ser man på, at de skiller elektronikken ad og restaurerer komponenterne, så forlænger de produkternes levetid. Før noget kan være cirkulært, skal materialerne kunne indgå i næsten et uendeligt kredsløb, fordi det er ligesom en cirkel. Men der er ansatser i både det Swappie og GreenMind siger og gør, som kan gå hen og blive cirkulært. De skal så gøre mere, end de gør nu”, siger Lars Ludvigsen.
Lars Ludvigsen pointerer, at virksomheder som Swappie og GreenMind bør undlade at bruge begrebet cirkulær økonomi, fordi man kan løbe ind i samme problematik, som når begrebet bæredygtighed flittigt bliver brugt til at beskrive en forretningsgang, som arbejder hen imod at blive bæredygtig, men endnu ikke er i mål. Dermed er vi ovre i greenwashing, som Lars Ludvigsen deler op i to kategorier, hvoraf den ene er knapt så slem som den anden:
”Hvis de ikke vil skaffe sig selv for mange problemer med dem, der kigger på dem, skal de lade være med at bruge begrebet ’cirkulært’, før det er cirkulært. Det er lidt den samme diskussion, man har med bæredygtighed. Der er mennesker omkring forbrugerombudsmanden, der ser dette her som et meget stort begreb ligesom bæredygtighed – et stort begreb om lidt for små aktiviteter”.
Er det her, vi er? At virksomhederne på nuværende tidspunkt greenwasher, når de bruger cirkularitetsbegrebet?
”Greenwash betyder, at man overdriver eller lyver. Overdrivelsesdelen kan man godt få et minuspoint for, hvis man bruger et begreb, som lige stort nok til de reelle aktiviteter. Det kan man hjælpe sig selv ved ikke at gøre. Det betyder, at man skal lytte lidt mindre til dem i organisationen, der ønsker at stramme budskaberne lidt mere op i kommunikationsafdelingen, marketingsafdelingen og kommunikationsbureauer. De har en tendens til at mene, at forbrugerne ikke forstår nuancer, og derfor skærer man tingene mere ud i pap ved at køre lige hårdt nok på”.
Henrik Munksgaard er til daglig redaktør på onlinemediet Sustain Report. Han har kigget Swappies miljøbelastningsrapport igennem, og han er enig med Lars Ludvigsen.
“Swappie har noget seriøsitet over deres koncept. Ved første øjekast kan deres rapport virke som en reklametryksag, men når jeg kigger bag den kulørte facade, virker de seriøse. Der er dog nogle lamper, som både bør blinke røde og gule, når Swappie bruger begreber som cirkulær og bæredygtig, det er nogle påstande, som kan være svære at bevise”.
Henrik Munksgaard refererer til forbrugerombudsmandens kvikguide til bæredygtighed, hvori der står, at virksomheder ikke må kalde noget for bæredygtigt med mindre, at de kan dokumentere, at de ikke forbruger Jordens ressourcer på en måde, så fremtidige generationer kan have samme forbrug. Og det er de færreste virksomheder, der kan leve op til det krav.
Henrik Munksgaard fortæller, at hans oplevelse er, at det er ved at gå op for flere og flere virksomheder, at man bliver nødt til at rette sig efter forbrugerombudsmandens retningslinjer. Forbrugerombudsmanden har fået flere ressourcer, og har i kølvandet på kvikguiden brugt tid på information til virksomheder. Samtidig er de begyndt at rejse flere greenwashing-sager.
“Det gælder også Swappie og GreenMind som lige skal passe på med, hvad de lover forbrugerne og får rettet sprogbruget lidt til”, siger Henrik Munksgaard.
Vil du gå så langt som at sige, at begge virksomheder greenwasher?
“Nu er jeg ikke en domstol, men det ville være min umiddelbare vurdering. For virksomhederne kan komme i problemer, hvis forbrugerombudsmanden rejser en sag på grund af brugen af bæredygtighedsbegrebet. For du skal kunne dokumentere din påstand, og det har jeg ikke set, at nogen har kunne indtil videre”, fortæller Henrik Munksgaard, der i samme åndedrag roser virksomheder, som arbejder med at reparere og genanvende elektronik for at forlænge produkternes levetid.
”Mængden af elektronikaffald vokser meget hurtigt, og der vil helt sikkert være både miljø-, klima og ressourcegevinster ved at sikre en længere levetid for vores enheder”, pointer han, og fortsætter: ”Men hvis et produkt skal være cirkulært, så skal det ikke kun være lavet af genanvendte materialer. Det skal også være genanvendeligt. Noget bliver først cirkulært, hvis det har en vist antal cyklusser”.
Udfordringen for den enkelte forhandler kan dog være, at IT- og elektronikbranchen ofte greenwasher som en del af deres markedsføring, fordi man slår på begreber, som er oppe i tiden, og som forbrugerne kender.
Er det ikke alle i IT- og elektronikbranchen, som har tendens til at overdrive?
”Jo, det kan du godt sige, ligesom tilfældet er i mange andre brancher”, udtaler Lars Ludvigsen, og fortsætter: ”Det er mere tale om en generel tendens til at overdrive, som formentlig er drevet af de eksterne hjælpere på bureauerne, som er vant til at give den fuld skrue, når de formulerer budskaber. Swappie og GreenMind ligger i overdrivelsesenden og ikke i lyve-enden”.
Lars Ludvigsen fremhæver også, at man fra den anden side burde slappe lidt af med brugen af greenwash-anklagerne, fordi de også rammer virksomheder, der gør noget godt, urimeligt hårdt. Han foreslår, at Swappie og GreenMind kunne kalde deres produkter for genanvendelige eller istandsatte, hvilket ville være retvisende.
”Jeg ville mene, at virksomhederne bliver mere troværdige, hvis de kommunikerer konkret, dokumenterer hvad de gør, har styr på deres processer og som toppen af det, lader sig certificere af en tredjepartsorganisation. Så er det nemt for alle at se, at her er der nogen, som gør det rigtigt i stedet for at nøjes med at slå om sig med begreber”, slutter Lars Ludvigsen.
Debatten om brugen af begreber som bæredygtighed og cirkularitet er vigtig at tage, fordi forbrugerne kan på den ene side føle sig vildledte, hvis de baserer et køb ud fra deres opfattelse af, at et produkt både er bæredygtigt og cirkulært. Derfor de omtalte regler for brugen af begreberne som forbrugerombudsmanden har udarbejdet.
Omvendt kan reglerne og kravene til virksomhederne være så rigide, at virksomhederne ganske enkelt vælger ikke at kommunikere de gode ting, de gør for klima og miljø – det såkaldte greenhushing. Dermed kan forbrugeren risikere, at bæredygtighedsagendaen bliver båret frem af dem, der råber højest, men som måske ikke er de virkelige frontløbere i den grønne omstilling.
Tilbage til GreenMinds kommercielle direktør, Jakob Højland. Forelagt ekspertudsagnene skriver han i en e-mail til Recordere.dk:
”Hvor er det fantastisk at se, at der er så stort et fokus på et område vi arbejder så aktivt med. Vi er meget bevidste om at det er et svært område, især når man begynder at tale om bæredygtighed og ESG (Environmental, Social Governance, red.).
“Hos GreenMind har vi i over 10 år forsøgt at levere en indsats på området. Er vi perfekte? Langt fra! Vi er godt klar over, at vi ikke er 100 procent i mål – men vi gør alt, hvad vi kan i forhold til sociale forhold, klima og governance. Jeg synes, at udtalelserne bliver lidt ensidige. Over en fjerdedel af GreenMinds forretning er fokuseret på reparation, hvor genanvendelighed i endnu højere grad er i fokus, ligesom vores sociale indsats også er bemærket i vores årsrapport (s. 33), hvor over 12 procent af vores kolleger i 2021 var socialt udsatte. Det er vi stolte over, og det kommer vi til at blive ved med at kæmpe for at forbedre”.
“Det er klart, at man kan vælge at pinpointe enkelte områder og slå ned på dem. Det sender måske også en kærkommen reminder om, hvorfor greenhushing er blevet et begreb. Mange virksomheder tør slet ikke fortælle om de indsatser, de arbejder med, af frygt for at udvalgte eksperter beskylder dem for greenwashing. Det synes jeg er en ærgerlig tendens. Vi er stolte over det arbejde vi udfører i GreenMind, og har tænkt os at blive ved med at kæmpe for at forlænge levetiden på elektronik; for det fortjener det”.
Recordere.dk har også forsøgt at få en kommentar til ekspertudsagnene fra Swappie, men de har ikke ønsket at udtale sig eller stille op til interview til denne artikel.
Hvor godt klæder webshoppen dig på til det ansvarlige køb?
En ting er den igangværende debat om, hvor meget forbrugerne kan regne med virksomhedernes budskaber om bæredygtighed og cirkularitet, mens en anden er, hvor godt man føler sig klædt på af forhandlerne, før man træffer en købsbeslutning, der skal belaste klima og miljø mindst muligt.
Recordere.dk har rakt ud til flere aktører som Swappie og GreenMind. Kriteriet for at deltage har været, at vi kunne vælge testprodukterne og teste dem, som var de vor egne i forhold til at gennemgå, om de er vandtætte, performer som lovet og har den stand, forhandlerne lover. Vi har kontaktet Refurbed.dk, Datamarked.dk, Kosmos Renew og Phonetrade.dk for at høre om de ville deltage i denne artikel med testprodukter, men de har ikke ønsket at deltage.
Denne journalist har selv været inde på GreenMinds og Swappies webbutikker og bestilt de enheder, der skulle til test, hvorefter de udvalgte modeller blev sendt til min adresse. Dette har jeg gjort for at foretage så realistisk en købsoplevelse som muligt.
Swappie gør en dyd ud af at fortælle om fordelene ved cirkulær økonomi, ligesom de har fået udarbejdet en rapport om deres CO2-udslip. Det er dog ikke til at gennemskue, om det er Swappie selv, der har lavet rapporten, eller om de har fået en uafhængig instans til at forfatte den. Dog lader tallene for Swappies CO2-udslip til at være baseret på undersøgelser fra det tyske, uafhængige Tüv-institut, hvilket giver point på troværdighedskontoen.
Ved købet af en iPhone 14 Pro Max er der flere udgaver at vælge i mellem, og da mobilen falder ind under Swappies Premium-kategori, er batteriet udskiftet, og forhandleren lover, at der ingen brugsspor er. Prisen for herligheden lander på kr. 9.600 for udgaven med 256GB lagerplads. Samme model er i bestillingsøjeblikket set til kr. 10.800 hos større elektronikforhandlere – som ny. Besparelsen er dermed kr. 1.200.
Swappie tilbyder at købe min nuværende iPhone, og de skriver også, at jeg er i gang med at foretage et bæredygtigt valg, da ”en Swappie telefon producerer 78 % mindre CO2 end en ny telefon. Vælg bæredygtighed uden at gå ned på kvalitet”. Jeg kan med andre ord købe mobilen med grøn samvittighed – ifølge det finske selskab.
De skriver dog ikke, hvordan de kommer frem til de 78 %, ligesom bæredygtighedsbegrebet forekommer noget amputeret, da bæredygtighed også handler om sociale forhold og økonomi foruden klima samt miljø.
Jeg bestiller også en iPhone SE 2020 i ”fremragende stand” med 256GB lager i rød. Swappie skriver i webshoppen, at telefonen har mindst 80 % af den oprindelige batterikapacitet – hvis man oplever andet, udskifter Swappie batteriet. Til forskel for Premium garanterer Swappie ikke, at der ikke er brugsspor på iPhone SE 2020. Prisskiltet lyder på kr. 2.449, og jeg har set samme model som ny til kr. 3.999 på nettet. Altså, en besparelse på kr. 1.550. Der er så lige et ”men” ved købene.
Swappie skriver på deres hjemmeside, at de ikke kan garantere den oprindelige IP67/68-certificering, hvormed de fraråder, at de valgte iPhones kommer i kontakt med vand – om det er brusebad eller svømning. Årsagen, Swappie har åbnet mobilen for at arbejde med komponenterne. Jeg ville gerne have spurgt Swappie ind til dette samt deres definition af bæredygtighed og kilder til tallet om CO2-udledning, men Swappie har ikke ønsket at stille op til interview.
Alt i alt vil jeg dog sige, at jeg føler mig teknisk godt klædt på til at foretage et køb. Specifikationer, brugsstand, garantier og produktbeskriver forekommer gennemførte, hvormed forbrugeren får et klart indtryk af Swappie, og det vækker tillid til den forestående bestilling af genanvendelige iPhones.
På GreenMinds hjemmeside finder jeg også mange informationer om fordelene ved at købe genanvendt elektronik. Hvor Swappie udelukkende sælger forskellige iPhone-modeller, har GreenMind et bredt udvalg af refurbished elektronik – fra smartphones til trådløse højttalere.
GreenMind, ligesom Swappie, bruger også en del tal til at appellere til din grønne samvittighed, men virksomheden glemmer ofte kilder på deres tal. Eksempelvis skriver GreenMind, at kun 15-20 % af al forbrugerelektronik bliver genbrugt, men hvor stammer tallene fra?
Da jeg vil bestille en iPad Pro 11” (4. generation), kan jeg vælge hvilken stand, tabletten skal være i, hvor stor legerplads skal være og farven. Produktsiden giver mig også et godt overblik over specifikationer og selve produktet. Der er dog én detalje, som stikker gevaldigt ud – GreenMind tilbyder hele tre års garanti på deres produkter. Prisen ligger på kr. 8.369 for modellen med 256GB og 5G-forbindelse i meget flot stand. Nyprisen er spottet til kr. 9.495. Dermed en besparelse på kr. 1.126.
Jeg kigger også på en Samsung Galaxy Z Flip3-telefon til kr. 2.500 med 128GB lagerplads og i ny stand, selvom den er brugt. Samme model er set til en nypris på kr. 4.200, hvormed besparelsen lyder på kr. 1.700. Også på denne produktside bliver jeg klædt godt på til at foretage en informeret købsbeslutning, da jeg har adgang til specifikationer og udførlig produktbeskrivelse.
GreenMind giver ikke udførlig beskrivelse af forløbet for de produkter, de sætter i stand, men bag på de produkter, du køber, er der en QR-kode, der fører til en beskrivelse af det istandsættelsesforløb, som dine varer har været igennem.
Det overfladiske
Da jeg modtager mine bestilte enheder, er det næsten som at modtage helt nye produkter. Eneste synlige forskel er emballagen, som er erstattet af Swappie og GreenMinds egne papkasser – dog med undtagelse af iPad Pro’en, som kom i original Apple-æske. I forsøget på at reducere spild genbruger GreenMind ganske enkelt den originale emballage frem for at bruge deres egen.
Enhederne ser fuldkommen nye ud; ingen ridser i skærmene eller i de øvrige overflader. Selv de billigste telefoner til omkring kr. 2.500 er der ingen brugsspor, hvormed begge forhandlere lever op til løfterne om en brugt-som-ny-stand.
Hvad angår IP-certificeringen kan Swappie ikke garantere, at testprodukterne tåler at blive udsat for vand, men det gør GreenMind. Uanset hvad skal det afprøves.
iPhone SE (2020) er IP67-certificeret og tåler dermed at blive tabt i eksempelvis håndvasken fuld af vand eller blive udsat for støvede omgivelser. Jeg har testet begge dele. Mobilen blev lagt ned i opvaskevandet i 15 sekunder, og den blev ”tabt” i en sandkasse. iPhone SE (2020) overlevede begge del.
iPhone 14 Pro Max er IP68-certificeret, så den burde også kunne modstå en tur i håndvasken og sandkassen, hvilket den også kunne.
Samsung Galaxy Z Flip3 har en IPX8-certificering, så den burde ligeledes overleve et møde med håndvasken. Det gjorde den.
iPad Pro 11” (4. generation) er ikke IP-certificeret, hvormed den ikke blev udsat for hverken håndvask eller sandkasse.
Det tekniske
Hver enhed er blevet udsat for test af skærm, batterikapacitet, processorydeevne og kameralinsen. Formålet med disse tests er at afdække, om det enkelte, genanvendelige produkt lever op til forhandlerens løfter om stand.
Jeg har brugt Geekbench 6-måleappen til at benchmarke effektiviteten af den enkelte processors evne til at behandle data. Tallene har jeg sammenholdt med Tom’s Guide, der har kørt lignende tests med spritnye versioner af de enkelte enheder. Tallene Geekbench leverer er indikatorer, og de kan ikke bruges til så meget i sig selv, men nærmere til at sammenligne enheder med hinanden.
Apple har gjort det umuligt for apps at måle den sande batterikapacitet i iOS-enheder, men den kan måles med en høj præcision, hvis du henter CoconutBattery-appen ned på din Mac og tilslutter din iOS-enhed til denne. Android-enheder har flere forskellige apps til selvsamme måling. Jeg har anvendt AccuBattery på Samsung Galaxy Z Flip3-testenheden.
Swappie lover mig, at hvis jeg køber en iPhone 14 Pro Max fra deres Premium-sortiment, vil batterikapaciteten være på 100 %, mens løftet lyder på 80 % eller højere ved køb af den betydeligt billigere iPhone SE (2020).
De forskellige tests viser, at enhederne enten performer som var de nye eller kommer meget tæt på.
Test af iPhone 14 Pro Max:
– Ingen synlige pixelfejl i skærmen
– Ingen synlige pixelfejl i kameralinsen
– Geekbench 6-score i processortest: Single-core 2257, multicore 6808 (Tom’s Guide den 22. september 2022: 1882/5333)
– CoconutBattery-måling af batterikapaciteten: 100 %
– Antal timers kontinuerlig streaming af videoindhold: 16
Test af iPhone SE (2020):
– Ingen synlige pixelfejl i skærmen
– Ingen synlige pixelfejl i kameralinsen
– Geekbench 6-score i processortest: Single-core 1711, multicore 3625 (Tom’s Guide den 21. april 2022: 1337/3226)
– CoconutBattery-måling af batterikapaciteten: 93 %
– Antal timers kontinuerlig streaming af videoindhold: 6
Test af Samsung Galaxy Z Flip3:
– Ingen synlige pixelfejl i skærmen
– Ingen synlige pixelfejl i kameralinsen
– Geekbench 6-score i processortest: Single-core 948, multicore 3523 (Tom’s Guide den 16. november 2022: —-/2984)
– AccuBattery-måling af batterikapaciteten: 91 %
– Antal timers kontinuerlig streaming af videoindhold: 8
Test af iPad Pro 11” (gen. 4):
– Ingen synlige pixelfejl i skærmen
– Ingen synlige pixelfejl i kameralinsen
– Geekbench 6-score i processortest: Single-core 2499, multicore 9569 (Tom’s Guide den 3. August 2023: 1862/8500)
– CoconutBattery-måling af batterikapaciteten: 100 %
– Antal timers kontinuerlig streaming af videoindhold: 15
Brugeroplevelsen
Jeg har brugt alle fire enheder flittigt. Antennerne fungerer efter hensigten. Opkald går ud og kommer igennem til mig uden afbrydelser. Bluetooth fungerer ubeklageligt med mine headsets og forbundne enheder. Kameraerne tager billeder uden fejl eller tegn på forringet funktionsdygtighed.
Alt i alt kan jeg ikke mærke forskel på, om testenheder er brugte eller nye. Det er mit klare indtryk, at både Swappie og GreenMind lever op til de løfter, de har kommunikeret ud på deres hjemmesider om stand og funktionalitet.
Afrunding
Forbrugerne skal kunne regne med de informationer, de møder på forhandlernes hjemmeside, når man køber elektronik. Måske er troværdigheden endnu vigtigere, når du står og skal købe genanvendte produkter, fordi du skal kunne stole på, at produkterne lever op til en forventning om en vis standard – et problem du ikke nødvendigvis har, hvis du køber helt nye enheder. Derfor er diskussionen om brugen af begreber som cirkulær økonomi og bæredygtighed vigtig at tage. Forhandlerne og andre virksomheder står med en massiv udfordring, der kræver en særlig kommunikation.
Forbrugerne kræver, at virksomhederne tager ansvar for klima, miljø, vores helbred, sociale forhold og mange andre forhold. Kommunikerer firmaer og organisationer ikke klart ud, hvad de gør for at leve op til forventningerne om ansvar, kan de risikere, at kunderne lægger pengene andetsteds, hvor forventningerne bliver mødt.
Derfor har Jakob Højland fra GreenMind en pointe i, at kritik af den måde erhvervslivet kommunikerer deres ansvarlige indsats ud til forbrugerne kan resultere i greenhushing, fordi man ikke ønsker at ende i en gabestok. Virksomhederne slår på familiære begreber, som forbrugerne forstår og opfatter som positive, fordi de gerne vil sælge, og det ikke altid er nemt at introducere nye begreber for egen forretning – det kræver en omkostningstung og langvarig indsats. Og er vi efterhånden ikke vant til, at salgstaler og reklamebudskaber skal tages med en skovlfuld salt?
Omvendt kan man argumentere, at forbrugerne ikke må vildledes, hvilket forbrugerombudsmand har gjort til en mærkesag, når det kommer til brugen af bæredygtighedsbegrebet i erhvervslivets kommunikation. Vi skal kunne regne med, at de kommunikerede budskaber er retvisende.
Af samme årsag findes der medier, organisationer og eksperter, som overvåger erhvervslivet for at sikre, at erhvervslivets kommunikation ikke bliver et free-for-all, hvor det er normen, at man skal greenwashe endnu mere end konkurrenten for at blive hørt af forbrugerne.
Selvom eksperterne og Swappie samt GreenMind ikke bliver enige omkring brugen af begreber, ændrer det ikke på, at begge virksomheder leverer en vare, som lever op til deres løfter om stand og funktionalitet. Det har været meget svært for mig at spotte forskellen på ny stand og genanvendt stand.
Derfor er det vigtigt, at erhvervslivet generelt også forstår, at den støj, som kommunikationen kan medføre, mudrer vandene, så det bliver svært for forbrugeren at komme helt ind til essensen af købsoplevelsen – får man det, man betaler for? Hvad angår GreenMind og Swappie, er det klare svar, ja.