Forside * Nyheder

Ny dansk rapport: Elbiler brænder sjældnere

-
Foto: Shutterstock.com

Elbiler er ikke rullende brandbomber, slår ny dansk rapport fast

Der er lige blevet aflivet en gængs myte i befolkningen. Nye danske tal viser, at elbiler og plugin-hybrider ikke går op i flammer så ofte som benzin- og dieselbiler. Dette ifølge en ny rapport fra Beredskabsstyrelsen. Det skriver FDM

Blandt de 1.150 biler, der brændte i Danmark sidste år, var andelen af el- og hybridbiler markant lavere end forventet, især når man tager højde for, at de tilsammen kun tegner sig for omkring 10% af den samlede bilpark i Danmark.

Annonce:

Dette sker på trods af, at salget af elbiler fortsætter med at vokse, mens plugin-hybrider ser ud til at stagnere. Når man justerer for antallet af elbiler på vejene, viser det sig faktisk, at færre elbiler går op i flammer nu end tidligere.

Frederik Prytz-Grønfeldt, kontorchef i Beredskabsstyrelsen, udtaler: “Vores formål med denne rapport er at præsentere fakta, der kan bidrage til at afkræfte eksisterende myter om elbiler. Den primære konklusion er, at el- og hybridbiler ikke brænder oftere end andre biltyper.”

En interessant observation fra rapporten viser, at gennemsnitsalderen for de brændte benzin- og dieselbiler er 10 år, mens den for el- og hybridbiler kun er to år. Men Frederik Prytz-Grønfeldt advarer mod at drage hurtige konklusioner baseret på denne observation alene.

Vores nabolande, Sverige og Norge, viser lignende tendenser. Selvom der var flere brande i el- og hybridbiler i disse lande end i Danmark, er antallet af brande i forhold til det samlede antal biler lavere.

Desuden var årsagerne til bilbrandene forskellige. Af de 76 el- og hybridbiler, der brændte i Danmark fra 2018 til juni i år, blev kun fire sat i brand under opladning.

Afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, bekræfter: “Tal fra både Beredskabsstyrelsen og udlandet viser, at der ikke er nogen øget brandrisiko ved elbiler. Dog er det vigtigt at understrege, at hvis der går ild i en elbils batteripakke, kan det være en alvorlig sag.”

Endelig bemærker Frederik Prytz-Grønfeldt, at der stadig er behov for mere detaljeret data for at forstå årsagerne til bilbrande, især når det kommer til elbilers batteripakker.

 

Antallet af elbiler, der går op i flammer

Sidste år oplevede vi 20 el- og hybrid-bilbrande i Danmark, en stigning fra 16 i 2021. Dog skal dette ses i lyset af, at antallet af elektriske biler på vejene også er vokset.

Når man ser på antallet af bilbrande i forhold til antallet af opladelige biler, var der 1,1 brand pr. 10.000 el- og hybridbiler sidste år sammenlignet med 1,5 i 2021. For biler, der kører på benzin eller diesel, var tallet 3,8 brande pr. 10.000 biler i 2022.

En lignende tendens kan ses i både Sverige og Norge. Selvom antallet af el- og hybridbilbrande var markant højere end i Danmark, skal man huske på, at disse lande har en større flåde af elektriske biler.

I Norge er der f.eks. næsten en million registrerede el- og hybridbiler. Når dette omsættes til brande pr. 10.000 biler, har Sverige og Norge rater på henholdsvis 0,4 og 0,5 for el- eller hybridbiler. For benzin- eller dieselbiler var brandraten i Sverige 7,5 pr. 10.000 biler og i Norge 3,5 pr. 10.000 biler sidste år.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.