Et gammelt rygte er begyndt at husere igen på grund af krisen i Hollywood. Eksperter i underholdningsindustrien siger, at handelen er mere sandsynlig end nogensinde før.
Hvis du ikke skulle have opdaget det, gennemgår Hollywood en gedigen krise. Såvel manuskriptforfattere som skuespillere strejker lige nu, og det betyder at alle andre, der arbejder på film og TV-produktion heller ikke arbejder (med mindre, de f.eks. klipper på en film, der blev optaget før strejkerne startede), fordi alle produktioner er lukket ned.
Denne konflikt kommer kun et års tid efter den værste krise i biografbranchen siden videobånd og tilhørende båndoptagere indtog folks hjem, nemlig COVID-19-pandemien. Filmbranchen har kunnet fejre, at ’Barbie’ og ’Oppenheimer’ blev gedigne successer, efter nye indspark i Indiana Jones- og ’Mission: Impossible’-filmserierne blev store skuffelser.
Men det er næppe nok til at hive hele branchen tilbage på sporet. Det er derfor, Warner Bros. Discovery fyrer i stor stil efter fusionen og nedlægger en masse produktioner. Og det er også derfor, Disneys tilbagevendte direktør, Bob Iger, er begyndt at sende signaler om at alt heller ikke er vel i Walt Disneys magiske kongerige.
Igers udtalelser på det seneste har givet et gammelt Hollywood-rygte nyt blod, nemlig at Apple potentielt kan købe Disney. Hvis Disney er til salg, er den helt oplagte køber nemlig Apple på mange forskellige fronter. Den har vi som nævnt hørt før, men ifølge Kim Masters skal vi tage rygterne mere alvorligt denne gang.
Det giver mening for Disney
Kim Masters er en af redaktørerne på branchemagasinet The Hollywood Reporter og anses for at være en af de skarpeste eksperter, når det gælder Hollywoods filmindustri. Hun ser tegn i sol og måne (og i Bob Igers udtalelser) på at der kan være hængt et ”til salg” skilt på porten ind til Disney-studierne i Burbank.
Iger udtalte for eksempel for nylig i et interview med erhvervskanalen CNBC, at de Disney-ejede flow-tv-kanaler ABC og FX ”måske ikke længere er en del af vores kerneforretning”. Disney ejer også dele af andre kanaler, herunder A+E Networks og National Geographic TV (kaldet Nat Geo), og efter sigende overvejer firmaet at sælge disse andele samt selskabets indiske TV-kanaler. Sidstnævnte overtog Disney sammen med Fox, da Rupert Murdoch solgte dem i sin tid.
Det lugter altså lidt af, at Disney er ved at skære det overflødige fedt væk, hvilket ganske enkelt kan være en reaktion på krisen. Men det er også noget, virksomheder typisk gør for at være mere salgbare, hvis de gerne vil opkøbes. Det har børsanalytikerne på Wall Street taget notits af. Således har Laura Martin fra analysefirmaet Needham & Co. forudsagt, at Disney bliver opkøbt indenfor de næste tre år – hvis selskabet altså gerne vil overleve.
Hvis en sådan handel skulle finde sted, er Apple som nævnt den mest oplagte køber. Det er blandt andet af historiske årsager. Apple og Disney har altid haft et godt samarbejde, der går helt tilbage til dengang Steve Jobs sad i bestyrelsen for Disney, mens han var ude af Apple (Bob Iger sad i bestyrelsen for Apple fra 2011-2019).
Hvad kan Apple bruge Disney til?
I den samme periode opkøbte Jobs noget computerteknologi fra en eller anden filmtosse, der hedder George Lucas, der var kraftig nok til at skabe 3D-grafik i filmkvalitet. Computerteknologien, og gruppen af talentfulde filmskabere omkring den, gik under navnet Pixar, og fordi Jobs foranledigede et samarbejde med Disney, voksede Pixar til det studie, det er i dag (og er nu fuldt ejet af Disney).
Det var derfor helt naturligt, at Disney blev Apples foretrukne partner i Hollywood, efter Jobs vendte tilbage til Apple i 1997. De tætte bånd er stadig tydelige. Da Apple præsenterede sit Vision Pro-headset var det netop Disney, der blev nævnt som den første indholdspartner på platformen.
Men det handler også om penge. Apple sidder på 62 milliarder dollar (420 mia. kroner), som firmaet skal betale skat af, hvis det ikke bruger pengene på opkøb eller andre omkostninger. Dertil kommer, at Apple p.t. har en markedsværdi på næsten 19 billioner kroner.
Ifølge Kim Masters vurderer eksperter i Hollywood Disneys salgsværdi til at være omkring 50 milliarder dollar, så Apple har fint råd til at købe mediegiganten, selv hvis det skulle blive en ren kontanthandel. Det store spørgsmål er, hvad Apple skal bruge et filmstudie til. Men omvendt kan Apple kigge over på Amazon, der ejer både MGM og sit eget Amazon Studios.
En sammenlægning af Apple TV+ og Disney+ ville formentlig også være den første streamingtjeneste, der har en chance for at sætte Netflix ned på en andenplads globalt. Men igen: rygtet har gået før, uden at der er sket noget ved sagen. Det ser dog ud som om, handelen i det mindste er en af mulighederne, der drøner rundt i hovederne på Bob Iger og Tim Cook.
Se også: Disney+ taber over 10 mill. brugere