En del ejere af Sonos Arc-soundbaren oplever højlydte brag og smæld, når de forsøger at afspille Dolby Atmos-indhold fra bl.a. Apple TV 4K.
Somme tider kan det godt betale sig at skrive for et tech-medie, der har et stort, internationalt publikum, hvis man gerne vil have et tech-firma i tale. I hvert fald har Tom Warren fra The Verge fået Sonos ud af busken, når det gælder problemer med Dolby Atmos-soundbaren Arc.
For tusindvis af købere af Arc er den Dolby Atmos-opdatering, der kom i 2021, i stedet Dolby Almost. De kan nemlig ikke bruge Arc, hvis de gerne vil hive Dolby Atmos ud af en Xbox Series X eller en Apple TV 4K.
De ramte brugere hører nemlig højlydte brag og smæld, når de bruger Dolby Atmos, og det er et problem, der tilsyneladende har eksisteret siden 2020, da Sonos Arc udkom. Men altså kun for Xbox Series X- og Apple TV 4K-brugere. Arc’en har ellers begejstret vidt og bredt, inklusive i vores anmeldelse af den.
Sonos’ $900 Dolby Atmos soundbar has a loud pop issue with the Xbox Series X and Apple TV 4K that’s taking years to fix. This is what it sounds like. More info right here: https://t.co/g5P4S08dCE pic.twitter.com/1kLLJzSTt9
— Tom Warren (@tomwarren) August 10, 2023
Da førnævnte Tom Warren fra The Verge kontaktede Sonos’ support, fik han at vide, at han enten kunne slå HDMI-CEC fra eller lade være med at bruge Dolby Atmos. Han skulle altså enten droppe den koordinerede styring af lyd, TV og afspiller, eller nøjes med Dolby Digital 5.1.
Sonos’ løsning: Drop CEC eller Atmos
Det er naturligvis ikke et ret godt svar, når man tager i betragtning, at Arc bl.a. markedsføres på understøttelsen af Dolby Atmos. I mangel af en bedre forklaring kommer yderst kyndige brugere med gode forklaringer i lange supportforum-tråde på Sonos’ website.
En af dem går f.eks. på, at både Xbox Series X og Apple TV 4K bruger en Dolby MAT 2.0-encoder til at sende lyden ud til en receiver eller en soundbar via HDMI. Men det ville jo være rart at høre noget fra hestens egen mund, og indtil videre har Sonos ikke offentligt omtalt problemet.
Men når man skriver for The Verge, kan man bedre presse en udtalelse ud af et firma som Sonos, der således endelig anerkender, at de ikke indtil videre har kunnet løse det tre år gamle problem. Scott Fink, produktchef hos Sonos, skriver således i en udtalelse, at firmaet ”er bekendt med at en lille procentdel af kunderne har oplevet interoperabilitets-problemer, der får Arc’en til at afgive smæld-lyde”.
Andre produkter kan også være ramt
Han fortsætter: ”Vi ved nu at problemet opstår, når visse Dolby Atmos-kompatible produkter, inklusive Arc, bliver forbundet i specifikke kombinationer af streaming-enheder og TV, under afspilning af indhold med Dolby Atmos”. Fink antyder dermed, at Arc ikke er alene om at have problemet, men at andre soundbars også kan være ramt af fænomenet.
Endelig skriver Fink, at Sonos ”gør en dedikeret indsats for at finde årsagen og fortsætter med at teste. Vi er i kontakt med tredjeparts-producenter for at finde løsninger. Fordi problemet opstår, når forskellige enheder samarbejder, er der mange forskellige tests, vores team er nødt til at foretage for at anslå problemets omfang for de forskellige opsætninger”.
Til sidst lover Fink, at ”lade os vide, så snart der er noget nyt at fortælle”. Man må altså håbe, at Sonos sammen med de øvrige partnere kan finde en løsning, så Arc-ejere med Apple TV 4K og Xbox Series X ikke behøver gå på kompromis med Arc’ens funktionalitet.