Disney oplyste onsdag, at deres streaming-tv-tjeneste Disney+ havde mistet over 10 millioner abonnenter i det nyligt afsluttede kvartal
Ifølge koncernen havde Disney+ ved kvartalets afslutning 146,1 millioner abonnenter, en betragtelig tilbagegang fra de næsten 158 millioner i de første tre måneder af året. Det skriver Insider Paper
Dette kommer samtidig med, at deres største konkurrent, Netflix, har oplevet en vækst på næsten seks millioner abonnenter efter at have taget skridt mod deling af adgangskoder.
Administrerende direktør for Disney, Bob Iger, kommenterede på situationen ved et indtjeningsopkald: “På trods af modvind på kort sigt er jeg utrolig sikker på Disneys langsigtede kurs på grund af det arbejde, vi har gjort, det team, vi har, og Disneys fundament af intellektuel ejendom.”
Han forsikrede samtidig finansanalytikere om, at kombinationen af streaming, filmproduktion og forlystelsesparker ville være motoren bag virksomhedens vækst i de næste fem år.
En væsentlig årsag til faldet i Disney+-abonnenter blev fundet i Indien. Tidligere i året mistede Disney rettighederne til at streame de yderst populære Premier League cricketkampe i landet, hvilket kan have bidraget til den drastiske nedgang.
Iger udtalte om Disney+ situationen: “Vi overpræsterede med massiv abonnentvækst for Disney+ fra starten, og vi lænede os op ad et højt udgiftsniveau for at støtte denne vækst.”
Han afslørede desuden, at Disney planlægger at offentliggøre detaljer om kommende prisstigninger for streaming-tjenesten. Desuden vil et reklameunderstøttet niveau af Disney+ snart blive tilgængeligt i Canada og dele af Europa.
Dette tab af abonnenter sker midt i en kritisk tid for den amerikanske underholdningsindustri, hvor en stor strejke blandt forfattere og skuespillere truer Disneys mulighed for at producere nyt indhold, som er nøglen til en streamingtjenestes succes.
“Det er mit inderlige håb, at vi hurtigt finder løsninger på de udfordringer, som har holdt os adskilt i de sidste måneder,” sagde Iger om de pågående forhandlinger med de strejkende. “Jeg er personligt engageret i at arbejde for at opnå dette.”
Disney ser nu fremad, mens de fortsat tilpasser sig i en stadigt skiftende medielandskab.
Se også: Vil Apple købe Disney (denne gang)?