TV 2 Play oplever en positiv reaktion fra deres kunder på tiltag for at begrænse deling af abonnementer uden for husstanden.
TV 2 har nu gennem 2 uger haft restriktioner på brugen af streamingtjenesten TV 2 Play.
Fra den 12. juni i år kom ændringen, at en enkelt livekanal kun kan afspilles på én enhed ad gangen, medmindre man er på samme wi-fi og har samme IP-adresse inden for husstanden.
Denne ændring blev lavet for at begrænse deling af abonnementer uden for husstanden – eksempelvis med familiemedlemmer, venner og bekendte – i forbindelse med store live- og sportsbegivenheder.
Tidlige indikationer tyder på en nedgang i abonnementsdelingen, samt en stigning i nye salg under nationale sportsbegivenheder. Med andre ord, at det virker efter hensigten.
“De første tal og de kundehenvendelser, vi har fået i forbindelse med kampene, tyder umiddelbart på, at vores brugere har forståelse for tilpasningen. Når vi fokuserer på at bekæmpe abonnementsdeling, er det vigtigt for os at genere vores brugere så lidt som muligt. Vi er lykkedes med at bygge en kundevenlig løsning, så konti knyttet til samme wi-fi og IP-adresse godt kan afspille to samtidige live-streams af samme livekanal, og det kan vi se har været vigtigt for vores brugeres behov”, fortæller TV 2s kommercielle direktør, Stig Møller Christensen, og fortsætter:
“Derudover kan vi, når vi sammenligner tallene for landskampene i juni med tal for de sammenlignelige landskampe i marts, se nogle interessante resultater efter tilpasningen. Omfanget af samtidig streaming af samme live kanal på samme abonnement er reduceret med omkring 60 procent, og den samtidige streaming, der er foregået, er i overensstemmelse med vores brugerbetingelser og derfor helt uproblematisk og fin”.
Nysalg og nye kunder stiger
I forbindelse med de to seneste landskampe er der sket en næsten 80% stigning i nysalg af TV 2 Play-abonnementer sammenlignet med kampene i marts. Andelen af fuldstændig nye kunder – dvs. dem, der ikke tidligere har haft et TV 2 Play-abonnement – er steget med 25%