Politiet i San Francisco er i forbindelse med opklaringen af forbrydelser begyndt at dykke ned i de data, som selvkørende biler opfanger.
Der er rigtig mange sensorer og kameraer på selvkørende biler. Ellers ville de ikke kunne danne de tredimensionelle modeller af omgivelserne, som selvkørende teknologier som regel kræver. De fleste selvkørende biler og har også kameraer der vender indad i kabinen.
Det sidste er især fordi, de fleste selvkørende biler, der p.t. kører rundt lovligt på veje rundt om i verden er robot-taxier. Altså selvkørende biler, hvor passagererne ikke nødvendigvis har mulighed for at overtage styringen. Og så er det naturligvis klart, der skal være sikkerhedskameraer i kabinen.
De mange data, der bliver opsamlet af sensorerne og kameraerne på selvkørende biler kan dog også bruges til noget andet. Hvis man analyserer disse data med andre formål end at styre en bil, kan man måske endda finde informationer om eller beviser for forbrydelser.
Det har politiet i San Francisco fundet ud af, skriver Bloomberg. Netop i San Francisco kører der robot-taxaer rundt uden chauffører fra blandt andet Waymo og Cruise. I forbindelse med opklaringen af et mord i december 2021 opdagede efterforskerne hos San Franciscos politi, at den mistænkte morder kørte i en grå Dodge.
Enorme mængder videodata
Det kunne de se på overvågningskamera-materiale, de havde indsamlet fra mordstedet. Men de kunne også se på det samme materiale at en række robot-taxaer fra Waymo kørte forbi nogenlunde samtidig. Det gav en af efterforskerne, Phillip Gordon, en idé. Han søgte om en dommerkendelse for at få fingre i Waymos data fra de mange sensorer og kameraer på robot-taxaerne.
Det var ikke svært at få en dommer til at udstede sådan en kendelse, ligesom det ikke var svært at få Waymo til at udlevere de indsamlede videodata, som Gordon bad om. Morderen blev senere fundet og dømt skyldig, men dog ikke ved brug af disse videodata. Det ændrer dog ikke på at en trend var sat i gang ifølge Bloomberg.
Businessmediet har gennemgået en række sager fra det sidste års tid, hvor politiet har indhentet data fra især de to robot-taxafirmaer Waymo og Cruise til at løse alt fra overfald, indbrud, kidnapningsforsøg, og så naturligvis ekstreme tilfælde af trafik-forbrydelser.
I stort set alle tilfældene indsamles der enorme mængder videodata, der ikke nødvendigvis er relevante for den enkelte forbrydelse. Og alle de mennesker, der bliver fanget af kameraerne på en forbikørende robot-taxa bliver reelt overvåget – og kan blive involveret i en politiefterforskning – uden at blive informeret om det.
Privatlivs-aktivister er bekymrede
Det sidste bekymrer privatlivs-aktivister og -forskere, især sammenholdt med det faktum, at de selvkørende taxaer også kører steder hvor man ikke nødvendigvis forventer kameraovervågning på gadeplan, såsom villaveje.
Chris Gilliard fra Social Science Research Council siger for eksempel at ”Vi har vidst længe, at selvkørende biler reelt er rullende overvågningskameraer. Det er meningen at vi skulle kunne undgå overvågning i vores dagligdag, undtagen hvis vi gør noget kriminelt. Hver enkelt lille bid af denne teknologi Gør dette mindre og mindre muligt.”
Waymo, der ejes af det samme holdingselskab som har Google (altså Alphabet, Inc.), siger at de forsøger at indsnævre de datamængder, som de leverer til politiet, især hvis disse anses for at være bredere end den relevante sag. ”I visse tilfælde nægter vi at udlevere data og informationer overhovedet”, siger Waymos talsperson. En udtalelse fra Cruise til Bloomberg siger stort set det samme.
Udover San Francisco kører der lige nu robot-taxaer rundt i Los Angeles og dele af Phoenix og Mesa i Arizona. Ifølge Bloomberg er politiet i disse to andre regioner også begyndte at efterspørge videodata fra de selvkørende taxaer.