Flere steder i verden er det nu muligt at købe en bil, der er selvkørende med Level 3-autonomi. Men der står ikke Tesla på dem.
Selv om Elon Musk har gjort et stort nummer ud af Autopilot- og Teslas Full Self-Driving (FSD)-funktioner, er det ikke Tesla, der lige nu er i front, når det gælder biler, hvor chaufføren lovligt kan tage hænderne væk fra rattet og øjnene væk fra vejen.
Det er derimod Mercedes, der med deres Drive Pilot-teknologi er kommet i mål før Tesla. Mercedes fik sidste år tilladelse til at sælge biler med Drive Pilot i hjemlandet Tyskland og nu har firmaet fået den samme tilladelse i de amerikanske stater Californien og Nevada. Og det er ikke uden betydning – heller ikke for danskere.
Selv om Mercedes-modeller med Drive Pilot ombord (p.t. kun tilgængelig i S-klassen) teoretisk set kan køre helt selv, er de blevet begrænset for at overholde loven. De har således, hvad man kalder Level 3-autonomi i forhold til at være selvkørende. Der er seks niveauer af autonomi for selvkørende biler. Level 3 er det første niveau, hvor bilen monitorerer omgivelserne og ikke føreren.
Med Level 3-autonomi er det altså både muligt og lovligt for føreren at tage hænderne væk fra rattet og rette opmærksomheden andre steder hen end vejen under kørslen. De to sidste er Level 4 og 5, hvoraf den første er ”High Automation”. Her foretager bilen langt de fleste kørselsbeslutninger, men geografisk afgrænsning med geofencing er stadig er i spil, og mennesket bag rattet stadig kan tage over.
Californiens indflydelse
Level 5 er ”Full Automation”, hvor bilen er fuldt selvkørende under alle betingelser og alle steder. Der er vi altså ikke endnu, men Level 3, som omtales som ”Conditional Automation” (betinget automatisering), er nu en realitet i Tyskland, Californien og Nevada. EU lovliggjorde i juli sidste år kørsel med selvkørende biler med Level 3-teknologi og opefter, men det har dog haltet med at få biler ud i handelen, der opfylder EUs krav.
Og hvad er det så for nogle betingelser, der begrænser autonomien for Mercedes-modeller med Drive Pilot til Level 3? I Californien må teknologien for det første kun bruges i dagslys. I både Californien og Tyskland må den kun bruges ved hastigheder på under 65 km/t, hvilket udelukker motorveje. For det tredje er der foreløbig kun visse, specifikt udvalgte landeveje, hvor teknologien må sættes til.
Når det er en interessant nyhed, at Californien nu tillader salg af Level 3-selvkørende biler, er det fordi, den amerikanske delstat har en uforholdsmæssig stor indflydelse på bilmarkedet i vesten, som Tyskland ikke kan prale helt så meget af. Det skyldes blandt andet, at der er 0,8 biler per indbygger i Californien, men kun 0,6 i Tyskland, og at nye biltrends som regel begynder i Californien og så breder sig til det gigantiske marked i det øvrige USA.
Til trods for at Mercedes begyndte at sælge modeller med Drive Pilot-teknologien i Tyskland for et år siden, kan det altså blive entréen på markedet i Californien, der får lavinen til at rulle på verdensplan for alvor, alene fordi salget af Level 3-biler vil stige kraftigt, efterhånden som disse biler breder sig fra Californien til resten af USA. Det vil dermed give andre bilproducenter grund til at sætte turbo på udviklingen.