Mester-instruktøren har formentlig lavet en af de mest muskuløse filmoplevelser længe i et forsøg på at få folk til strømme i biografen for at se den.
Christopher Nolan elsker biografer. Han var en af de filmskabere, der protesterede vildt og voldsomt, da hans normale partnere hos Warner Bros. begyndte at lægge film op på HBO Max på premieredagen.
Og når hans film får premiere der, tager han altid ned i sin yndlingsbiograf, Sid Grauman’s Chinese Theater på Hollywood Boulevard, og kalibrerer projektoren og lyden efter hvordan han mener de skal afspille hans film. I dagene op til 21. juli skal han derned igen. Der får hans næste film, ’Oppenheimer’ nemlig premiere.
Nolans forrige film, ’Tenet’, fik som nogle nok husker, premiere i et hul i pandemien, hvor det var muligt at gå i biografen igen, før alting lukkede ned for anden gang. Af samme grund blev ’Tenet’ ikke den succes, man normalt forventer af en Christopher Nolan-film, også selv om filmen er af den samme høje kvalitet som Nolan altid leverer.
Måske af samme grund har Nolan nu valgt at lave en film, der ser ud til at spille på alle biografens tangenter. ’Oppenheimer’ handler om udviklingen af atombomben og manden, der ledte udviklingen, J. Robert Oppenheimer, der spilles af Cillian Murphy i filmen.
Bomben har den anden hovedrolle
Historiebøgerne fortæller os at Oppenheimer ledte udviklingen med fyr og flamme, fordi han var dødsensangst for at Nazi-Tyskland fik udviklet en atombombe først – men at han siden bitterligt fortrød, hvad han havde skabt. Sammen med en række andre atomfysikere, herunder Albert Einstein, skabte han Atoms for Peace, en organisation der arbejdede for begrænse kernefysikkens anvendelse til udelukkende fredelige formål.
Oppenheimer døde, som mange andre i det såkaldte Manhattan-projekt, af kræft. De mange kræft-dødsfald var formentlig på grund af manglende beskyttelse under prøvesprængningerne, og det, der gjorde Oppenheimer til en legende var samtidig det, der slog ham ihjel. Det er disse poetiske aspekter af personen Oppenheimer, som Nolan ser ud til at prøve at viderebringe i filmen.
Men den anden hovedrolle i filmen er naturligvis atombomben. Lige fra den første teaser-trailer har dens kraft og magt været demonstreret i både billede og lyd. Høje brag, rumlen og masser af ild på lærredet var den primære oplevelse for os der så teaser-traileren i biografen. Og den tendens fortsætter i den nye trailer, der hele tiden klipper tilbage til bragene i abrupte bidder.
Ud over flammerne ser det også ud som om, Nolan udforsker det indre i den nukleare proces, der udløser eksplosionen. Det ligner en mere kommerciel, populær version af, hvad David Lynch gjorde så eminent og kunstnerisk i ’Gotta Light’, det ottende afsnit af ’Twin Peaks: The Return’ (hvis du ikke har set afsnittet og ikke er bange for kunstfilm, burde du tage et kig)
Hvis filmen holder, hvad trailerne lover, ser det altså ud som om ’Oppenheimer’ kommer til at spille med musklerne på biografernes lydanlæg. Men også på lærrederne. Filmen er skudt med IMAX-kameraer, så den bør nok ses i en IMAX-biograf. Og som Christopher Nolan foretrækker det, kommer den i en 70mm film-version, der bliver vist i udvalgte biografer rundt omkring i verden.