Streamingtjenesten DR LYD skal være den primære indgang til DR’s podcasts
DR dropper ud af de kommercielle podcast-platforme, og tager første skridt i denne måned. I fremtiden skal deres egen streamingtjeneste DR LYD være den centrale adgang for lytterne til DR’s podcasts.
Dette skyldes de seneste års ændringer i lyttervaner og mediernes udvikling, hvilket blandt andet resulterer i, at andre platforme i dag samlet står for to tredjedele af alle afspilninger af DR’s podcasts.
“Der er to vigtige grunde til, at vi tager dette skridt nu: Den første er, at vi fremover får svært ved at løse vores public service-opgaver, hvis vi som i dag er afhængig af at udkomme på kommercielle podcastplatforme. De favoriserer i stigende grad betalingsindhold, der gør det svært for lytterne at tilgå indhold fra DR, som de jo allerede har betalt for”, fortæller Tine Godsk Hansen, der er chef for DR LYD, i en udmelding, og fortsætter:
“Den anden grund er, at vi i DR LYD kan præsentere danskerne for DR’s samlede lydunivers, som de ellers ikke ville opdage på de kommercielle platforme”.
Sara & Monopolet bliver første med DR-eksklusivitet
Den første ændring sker med nye episoder af podcastversionen af ‘Sara & Monopolet’, der fra lørdag den 20. maj udelukkende vil være tilgængelige på DR LYD. Liveversionen kan fortsat høres hver lørdag formiddag på P4 fra kl. 9.05 til kl. 12.00.
Tine Godsk Hansen forventer at antallet af lyttere til podcastversionen umiddelbart vil falde i forbindelse med flytningen. Men hun regner også med, at det vil rette sig i løbet af forholdsvis kort tid. Det baserer hun på de erfaringer, som DR’s norske public service-pendant NRK har gjort med sin version af programmet.
“Efterhånden som vi samler flere og flere podcasts eksklusivt i DR LYD, vil nye brugere også begynder at lytte til andet public service-indhold i DR LYD, som dermed vil få endnu flere lyttere”, fortæller Tine Godsk Hansen.
Hun tilføjer, at det ikke er et mål i sig selv at trække DR’s podcasts væk fra andre platforme. Målet er at få danskerne ind på DR LYD
Podcastudgaven af ‘Sara & Monopolet’ har ugentligt cirka 130.000 lyttere på tværs af udbydere, inklusive DR LYD, og omkring en million lyttere live på P4 lørdag formiddag.
Opdatering 11:10 med disse kommentarer
Podimo: Unfair konkurrenceforvridning
Hos en af de kommercielle postcast-platforme, Podimo, er der ikke glæde at spore over DR’s beslutning om at trække podcasts hjem til eksklusiv lytning på DR LYD.
“Vi synes, at DR’s beslutning er udtryk for en unfair konkurrenceforvridning, som fragmenterer markedet og i sidste ende begrænser tilgængeligheden af public service-indhold for danskerne. Dette er selvfølgelig hverken i lytternes eller indholdsproducenternes interesse”, lyder det i en kommentar fra co-founder og indholdsdirektør hos Podimo, Nikolaj Koppel, som fortsætter:
“DR er sat i verden for at nå ud til flest muligt danskere med sit indhold. Indhold, der som bekendt er finansieret af brugerne selv over skatten. Derfor skal indholdet også møde brugerne, hvor de i forvejen er, fremfor at skabe friktion ved at tvinge folk til at lytte på flere platforme modsat nu”
Podimo forudser markante konsekvenser for lytterne og i sidste ende for producenter og branchen generelt, fordi tilgængeligheden og dermed forbruget af public service-indhold mindskes gevaldigt, og forventer at politikere vil tage sagen op.