“Reklamefinansieret TV” får helt ny betydning, nu hvor Telly vil forære 500.000 eksemplarer væk af et dobbelt-skærmet TV. Men kun i USA til at begynde med.
Reklamefinansieret TV er ikke ligefrem noget nyt, heller ikke i den nuværende streaming-baserede form. Den tradition går tilbage fra før, der overhovedet var faste TV-udsendelser, og hvor reklamefinansierede radio-udsendelser i flere lande gjorde konceptet til en institution.
Men det er nyt, at selve TV’et kan blive reklamefinansieret. Det koncept har firmaet med det hvorfor-har-ingen-tænkt-på-det-før-agtige navn Telly nu introduceret i USA. Telly har netop åbnet for forudbestillinger af en TV-model, der ikke er som de andre.
TV-setuppet fra Telly består nemlig af to skærme, ikke bare en enkelt. Du har den 55-tommer store skærm i 4K-opløsning øverst, og så en mindre skærm nedenunder. Den sidstnævnte skærm kan vise flere forskellige ting, herunder sportsresultater, nyhedsoverskrifter og anden nyttig information. Den kan også komme med anbefalinger til hvad du skal se på den store skærm.
Men primært er den en reklameplads. Der bliver simpelthen vist digitale annoncer for forskellige annoncører på skærmen, også når ovennævnte nyttige informationer overtager det meste af skærmen.
Soundbar, webcam og mikrofoner
”Annonceholderen” under skærmen viser altså reklamer konstant, og det finansierer den gratis skærm ovenover. I hvert fald, når det gælder de første 500.000 eksemplarer, der alle bliver sendt til kunderne over sommeren. Det står stadig ikke helt klart, hvad Telly vil gøre derefter, men hvis dømmer efter deres pressemeddelelse, er de meget fokuseret på ”en pris, der hedder gratis”.
Der er også en soundbar med fem drivere indbygget i sættet, og dertil kommer en række mikrofoner og et webcam, så Telly-setuppet også kan bruges til videoopkald og fitness-apps der tjekker dine bevægelser.
Stifteren bag Telly har i øvrigt masser af erfaring med reklame-finansieret TV. Ilya Pozin, som han hedder, stiftede nemlig den reklamefinansierede gratis TV-tjeneste Pluto TV, som siden er blevet købt af Paramount.
Selv om det kun er amerikanerne, der lige nu har adgang til at bestille TV’et, er konceptet dog ret interessant, og hvis det viser sig holdbart, skal der nok dukke en europæisk udgave op på et tidspunkt. Eller måske kommer Telly simpelthen til Europa med et lignende koncept i fremtiden. Men lad os nu se, om det bliver en succes.