En kilde to rule them all??
SL-G700MK2 er både en SACD-afspiller, streamer og en DAC i høj kvalitet med potentiale til at være den eneste digitale kilde musikentusiasten nogensinde får brug for. Den afspiller internet radio, podcasts, afspiller filer fra medieservere, lokale diske og populære streamingtjenester som Tidal, Spotify, Deezer, Qubuz og Amazon Music. Derudover understøtter den Apple Airplay 2, Chromecast og afspilning via USB-stik eller fra en USB kilde via den nye USB-B-port. Den håndterer også højopløsnings PCM- og DSD-audio op til 11,2 MHz og 32-bit filer.
Mærket genintroduceret i 2014
Technics genintroducerede sig i 2014 med det mål at levere den mest naturtro lydoplevelse. SL-G700MK2 benytter teknologi som deres batteridrevne JENO reclocking engine, hurtige flertrins strømforsyninger og her det nye “Current Injection Active Noise Canceling” – kredsløb der skal fjerne forvrængning og fasefejl.
Det lyder jo alt sammen meget spændende, men for mig personligt, er det vigtigste dog, at teknologien vitterligt forbedrer musikoplevelsen!
Familie teknik
Tidligere testet her på recordere er Grand Glass Serien (test her) de integrerede forstærkere SU-G700MK2 (se test her), SU-R1000. (se test her) samt det grandiose R1 system (se test her). SL-G700M2 forener mange af de digitale teknologier fra disse produkter.
Design
Afspilleren er bygget som en kampvogn, vejer knapt 13 kilo og har samme design som MK1. Ejere af Panasonic UB9000 universal afspilleren (tidligere testet af recordere her) vil nikke genkendende til kabinet konstruktionen. Konstruktionen adskiller alle vigtige komponenter uden kompromis, som vi kender det fra de integrerede forstærkere, hvor elektronisk interferens og vibration håndteres af separate interne rum til strømforsyninger, digitale og analoge kredsløb samt den lækre drev mekanisme.
MK2 ændringerne inkluderer således tilføjelsen af en USB-B-port, der gør maskinen til en high spec DAC og ny smart aktiv støjreduktion & strømforsynings teknologi hentet fra SU-R-1000 (testet tidligere her).
DAC-chipsene er også skiftet fra AKM til ESS ES9026PRO i en DUAL konfiguration, sandsynligvis grundet forsyningsproblemer.
Jeg er stadig ikke så vild med knappernes placering, da din hånd kommer i vejen. Technics burde efter min mening have brugt mk2 muligheden til at revidere designet og brugergrænsefladen. Du ender med at bruge fjernbetjeningen eller appen alligevel, så de små knapper under displayet betyder måske ikke så meget for de fleste.
Jeg kan dog rigtig godt lide at interagere direkte med produkterne. Designet skiller vandene. Jeg kan godt lide det clean look, hvor testholdets CD mand Karsten“CD” Møller straks proklamerede at den godt nok var grim. (test eksemplaret er i sort, hvilket måske har noget at sige i den sammenhæng). Jeg kan personligt bedst lide den sølvfarvede variant.
Festlige funktioner
God forforstærker funktion
På papiret er M2 en fantastisk idé hvis du er til rigtig HIFI og vil nyde digitale musik filer, CD, SACD og streaming. Den kan endda fungere som forforstærker, hvor den leverer en god og sikker funktion fra fjernbetjeningen.
Lækker mekanisk kvalitet
SL-G700M2 fungerer godt uden appen til afspilning af SACD og CD’er. Jeg elsker den solide følelse af CD-mekanismen og skuffen, der bekræfter at dette er alt andet end en billig CD-afspiller der blev samlet op i supermarkedet. Det er nemt at browse filer på medieservere, USB-drev og finde internetradio stationer. Jeg oplever stadig afspilleren som værende en kende langsom, men klart hurtigere end den version af MK1 som jeg testede i 2020 (denne kan være forbedret efterfølgende med software updates).
Stabil & korrekt fungerende software
Du kan også nemt oprette forbindelse via Spotify, Bluetooth, Airplay 2 og Chromecast. I stedet for Tidal Connect skal man logge direkte ind på Tidal via Technics Audio-appen.
Fleksible udgange
Enheden tilbyder fremragende tilslutningsmuligheder, inklusive balancerede analoge udgange. For de digitale udgange kan du begrænse sampleraten, hvis det tilsluttede udstyr f.eks ikke understøtter samplerates over 96 Khz. USB-A-porten på bagsiden kan levere 1A, så de fleste bus drevne USB diske burde kunne bruges uden problemer.
“Hullerne i osten”
Ingen Roon Ready support – endnu..
På min “huller i osten” liste er den største nok manglen på ROON Ready support, som ellers var lovet i de første præsentationer af MK2. Den skandinaviske repræsentant siger dog, at det vil blive tilføjet via en fremtidig firmware-opdatering i 2023. Det er også underligt, at Tidal Connect ikke understøttes, hvilket betyder, at man ikke kan bruge Tidal-appen direkte. I stedet SKAL du logge ind på Tidal via Technics audio app for at bruge Tidal, hvilket virker inkonsekvent, da Spotify Connect understøttes.
En anden ulempe er, at afspilleren kun ser ud til at understøtte FAT32-formaterede USB-drev. I 2023 burde en sådan enhed også understøtte EXFAT. Jeg kunne dog ikke få afspilleren til at mounte min Samsung T3 SSD, selvom den tændte fint. Det virkede perfekt med FAT32 formatterede USB sticks.
Lidt underudviklet app
Appen er ikke ligefrem inspirerende for musikalsk safari. Den er dog ret ligetil og leverer grundlæggende funktioner. Jeg savner muligheden for at sætte “bogmærker” for at undgå konstant navigering fra “roden” af medieservere. Det bliver hurtigt trættende. Retfærdigvis skal det nævnes at appen sådan set holder hvad den lover og er uden bugs.
Ingen DSD output
På output siden kan DSD ikke udsendes digitalt pga. ophavsretlige begrænsninger i SACD afspillere, men lyden fra enheden er fantastisk, så du vil alligevel bruge den indbyggede D/A konverter.
Lyttesession x 2
Naturtro lyd er min favorit ting.
Årsagen til, at jeg efter årtier i den professionelle postproduktion og broadcast lydverden blev inspireret til at vende tilbage til lyd i hjemmet, var min oplevelse af Technics R1-referencesystemet. Jeg har altid værdsat ægte og naturlig lyd, og her var et system, der var så ekstremt klart og naturligt i lyden skabt gennem den mest kompromisløse japanske innovationstilgang.
Kort sagt er Technics’ lydprofil i det allermest naturtro, gennem teknisk perfektion.
Rent, – direkte fra kilden
Selvom jeg har lært, at musik for mig er mere end bare matematisk perfektion, finder jeg det fordelagtigt at gengive det optagne materiale så rent som muligt ved kilden. Når jeg anmelder udstyr, vil jeg helst starte med den reneste kilde – der er jo så mange muligheder for farve og “tone” i rum-afstemning, forstærkere og højttalere bagefter.
VS. Oppo UDP-205 DAC
Da jeg tilsluttede SL-G700MK2, begyndte jeg straks A/B-lytning mellem den og OPPO UDP-205, som har været min primære DAC i analoge forstærker setups. Her opdager jeg ganske uventet, SL-G700MK2 som værende den bedste DAC, jeg har hørt på dette system indtil nu. Man skulle tro, at “naturlig og ren lyd” er ensbetydende med kold og analytisk lyd, men det er langt fra virkeligheden. På mit reference-system er mellemtonen faktisk varm og hyggelig midt i al den afsindigt lækre opløsning, der levendegør akustiske instrumenter helt fantastisk.
Generelt oplevede jeg hidtil uopdagede detaljer og klarhed i lyden med denne afspiller. I nuværende mangel af direkte Roon understøttelse (loves i 2023!) brugte jeg en bluesound node 2i tilsluttet COAX digital inputtet på SL-G700MK2 til roon.
Ny akustik i lytterummet
Jeg er ikke helt sikker på bassen, mest på grund af usikkerhed efter nylige akustiske opgraderinger i lytterummet der endnu ikke er helt “tunet ind” i hjernen, hvor jeg nu hører et “federe” lavere mellemregister og en helt ny dybbas levering, som jeg ikke er vant til endnu. Jeg eksperimenterer stadig med at flytte højttalerne rundt og teste effekterne af rumkorrektion. De mest krævende indspilninger leveres med en rolig mellemtone renhed, der får det til at lyde en klasse over OPPO UDP-205, der trods fortrinlige præstationer på en målebænke, pludselig virker lidt mere kantet og u-raffineret i direkte sammenligning, WOW!
Frem med SACD kassen
Jeg tager SACD kassen frem og begyndte at afspille CD’er og SACD’er. Med Pink Floyds “The Wall” på en tidlig CD-udgivelse afsløredes detaljer, jeg ikke havde bemærket før. Lydbilledet blev endnu dybere, og optagelsen lød mere dynamisk end nogensinde. Især detaljerne på trommerne og indsigt dér var fænomenal! På SACD vendte jeg mig til f.eks Diana Krall, Opus3 testplader med blues og jazz materiale i verdensklasse, klassisk musik og den prisvindende ekstreme 2L indspilning LUX – så dynamisk at den næsten er skræmmende. Jeg prøvekørte også Bob Dylans “Infidels” album der var et rigtig fedt genhør. Hertil Elton Johns “Tumbleweed Connection” og Mark Knopfler på det alt for hårdt-komprimerede “Shangri-La” album, hvor jeg faktisk foretrækker CD-laget over SACD-laget.
Streaming
Jeg nød også Janet Jacksons senhalvfemser album “The Velvet Rope” på CD , der i mine ører er den sidste rigtig interessante Jam & Lewis produktion med ret fed lyd, der blev portrætteret klart, sprødt og punchy på 700MK2. Efter at have lyttet en masse cd’er skiftede jeg til ROON med ting som Ella og Basie!” fra 1963 (der er fantastisk vellykket i den nye mastering på TIDAL), over Bruno Mars / 24K Magic, der impulsivt fik mig til at betvinge dansegulvet iført tykke sokker. 700MK2 fungerede også lækkert direkte brugt med TIDAL hvor jeg fik MQA-afkodning til de højeste samplerates med numre fra Sonic Snacks Playlisten (som du finder her til din favorit streaming tjeneste).
Brutalt nådesløs
Uanset hvad jeg kastede efter den, afslører denne maskine ganske enkelt et ekstra tyndt lag af detaljer og indsigt. Det betyder også, at den kan være lidt hensynsløst afslørende på dårligt materiale, og det er her, du skal tage stilling til, hvor meget purist du egentlig er, om du virkelig ønsker en præsentation af musikken i så klart et lys? Personligt, elsker jeg at kunne “se hvad jeg laver” og føler mig ikke helt tryg hvis det ikke er opfyldt. Måske en arbejdsskade fra mange år i studier med audio post produktion & broadcast.
Perspektiv nummer to:
Karsten “CD” Møller kommer på banen!
For at få et andet perspektiv var det oplagt at trække på en rigtig CD MAND, nemlig lytteholdets Karsten “CD” Møller, der fik 700MK2 i hænderne. De sidste par år har denne herre været igennem MINDST 20 CD-afspillere, og han foragter stadig alt andet end CD, – helt ned til at der brændes CD når musikken skal blandes. INGEN streaming til denne mand, punktum! Det er stædighed man må beundre 🤪
På Karstens system bestående af Dynaudio special forty højttalere, drevet af en Audio Analogue Puccini jubilæums integreret forstærker, beskrev han G700M2 som lydende “hjerteløs” og uden entusiasme for hans blues, rock og pop valg i direkte sammenligning med hans nye Marantz SACD 30N , som han siger tilføjer mere karakter, “tone” og “nosser” til signalet.
Jeg A/B lyttede med en Marantz SA 7001 KI Edition (der dog ikke kan sammenlignes med SACD 30N) , og uden tvivl leverede Technics MK2 afspilleren mesterligt i denne sammenligning (i mine ører) en langt mere visceral og engagerende musik oplevelse, hvor denne Marantz model var langt meget mere tilbagelænet i sit udtryk.
Hvad er DIN lyd?
Jeg er glad for, at Karsten tog sig tid til at tilføje sit perspektiv her, da det simpelthen dokumenterer noget virkelig vigtigt: AT LYTTE OG PRØVE SELV!
Du ved måske ikke engang, hvad DIN lyd er! Karsten vil have “større nosser” som han udtrykker det, mens jeg prioriterer den mest sandfærdige fremstilling. Jeg bruger det meste af min lyttetid med kvalitets optagelser, mens Karsten gerne udsætter sig selv for mere “beskidte ting” og er langt mere fleksibel når musikken bare er i skabet for den gamle rock hanulv.
Udemærket hovedtelefon udgang.
Jeg gav også hovedtelefonudgangen en svingom, og var her positivt overrasket over lyden på et par Sennheiser HD800 med kompleks kormusik og klassisk musik. Man får virkelig OPLØSNING for pengene leveret her. Dog er jeg ikke sikker på, at denne hovedtelefonudgang vil drive de aller-tungeste hovedtelefoner, men der var fint med kræfter på de her 300 ohm HD800. Det virker som om at man får ret stor værdi for en hovedtelefon forstærker indbygget i et 23.995 kroners (incl moms) top-audiofil produkt af bedste skuffe. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt den er lige så god som hovedtelefon forstærkeren jeg oplevede i SU-G700 forstærkeren, men havde ikke en stående at sammenligne direkte med, desværre men husker blot at den var god.
Konklusion
SL-G700MK2 med en dansk pris på kr 23.995 alt inklusiv, er en temmelig kompromisløs digital lydkilde med udmærket software, der giver dig mulighed for at gøre mange ting direkte på enheden. Den nuværende mangel på Roon Ready-understøttelse er det eneste, musikelskere mangler, for at denne maskine kan blive den definitive stereo kilde for entusiasten.
God værdi for pengene
Jeg vurderer værdien af SL-G700M2 som værende meget høj, da den ikke kun bringer fejlfri, perfektioneret digital lyd, der virkelig er så tæt på absolut perfektion, du kan få i denne prisklasse, men vil også gøre et godt stykke arbejde som forforstærker, hvis du ønsker at gøre den til centrum af dit system. Kvalitetsfornemmelsen er høj hele vejen igennem, og den samlede pakke virker ganske vel prioriteret. Nogle brugere vil også elske muligheden for at integrere med google assistant og genkalde favoritter, – og jeg greb virkelig muligheden for at bruge både Tidal, medieservere, podcasts og internetradio direkte på det indbyggede display fra fjernbetjeningen eller direkte på enheden.
For alle, der leder efter en super kompetent og helt ærlig kilde, der hverken tilføjer eller fratrækker noget og leverer superb opløsning, synes jeg faktisk ikke der bør være meget at betænke sig på i prisklassen.
En maskine for puristen
Dette er en purist maskine, der leverer perfektioneret lyd, og blot venter på, at musik opdagelses værktøjet ROON bliver direkte understøttet for at være den perfekte purist entusiast-kilde.
Man kan også vælge betragte den som en fantastisk streaming-DAC med en indbygget SACD afspiller som bonus.
Den bedst lydende kilde jeg har haft på bænken
Uanset, er Technics SL-G700MK2 en stor forbedring over MK1 modellen i bruger venlighed og en af de absolut bedst lydende kilder jeg har haft på mit reference system, så god at jeg overvejer om det er tid at flytte på brikkerne på testbænken?
Se også mit internationale review af Technics SL-G700MK2 for flere detaljer og spas:
Denne artikel er en del af serien: High-end HIFI
- TEST: Sennheiser HD820/HDV820 bundle – HIFI himlen på hovedet!
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- MAGIEN ER DER STADIG: Technics Reference Class R1 stor-test
- TEST: FYNE F-1.5 bookshelf højttaler
- Nyt til musikelskere: Stor update til Roon
- Så skete det: Lyngdorf får MQA
- TEST: Paradigm Persona B – En Rolls Royce til musikoplevelsen
- TEST: Technics SU-R1000 – så digital at den også er til dem der elsker analog?
- OePhi Cables – Ny dansk audio kabel virksomhed
Denne artikel er en del af serien: premium HIFI
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
- TEST: Pladespillere – sammenligning og opsætning af Technics SL-1500C og SL-1200G
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage?
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Trådløs HIFI! Vi tester DALI Sound Hub med DALI Rubicon 6C
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 4 – Digitale Troldmænd