Efter at Netflix indførte tiltag mod deling af adgang i Spanien der mistede de over 1.000.000 brugere
Netflix oplevede et tab af over en million brugere i Spanien i løbet af 2023’s første kvartal, ifølge en undersøgelse fra markedsanalysefirmaet Kantar. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg
Dette indikerer, at streaminggigantens indskrænkning af adgangskodedeling kan møde modstand, i hvert fald på den korte bane.
I starten af februar implementerede Netflix en månedlig afgift på 5,99 EUR (ca. 45 kr) for spanske brugere, der delte deres login-information med en anden husstand. Derudover indførte de tekniske løsninger til at opdage sådan deling.
Disse tiltag resulterede i et fald i brugertallet på over en million, hvor to tredjedele anvendte en andens adgangskode, ifølge Kantars undersøgelse baseret på husstandes streamingvaner.
“Dette markante fald kan tydeligt tilskrives indgrebet”, udtalte Dominic Sunnebo, global indsigtchef i Kantars Worldpanel Division, i følge Bloomberg.
Han tilføjede, at tabet af en million brugere, selvom de fleste ikke var betalende abonnenter, vil påvirke Netflix negativt i forhold til mund-til-mund-reklame for deres serier, film og tjeneste.
Ifølge Kantars undersøgelse blev antallet af opsigelser i første kvartal tredoblet sammenlignet med den tidligere periode. Blandt de resterende spanske Netflix-abonnenter angav en tiendedel, at de agtede at opsige deres abonnement i andet kvartal.
En lignende afgift er også blevet indført i Portugal, Canada og New Zealand efter udrulningen i flere latinamerikanske lande.
Netflix siger til Bloomberg, at de regner tilbagegangen som midlertidig, indtil de brugere som delte en adgang får egne konti.