Antallet af Bing-brugere er i stigning, og det kan betyde potentielle annonceindtægter, som Microsoft ikke vil gå glip af.
Hvis Microsofts strategi med at implementere en AI-chatbot baseret på GPT-4 i Bing havde til formål at tiltrække flere brugere, ser strategien ud til at virke. Selv om Bing stadig kun har en meget lille markedsandel i forhold til Google, er denne markedsandel dog i vækst.
Efter implementeringen af Bing Chat er antallet af Bing-brugere steget til over 100 millioner om dagen, skriver Microsoft i et blog-indlæg. Det skal dog siges, at det samme tal blev angivet for tre uger siden i et andet blog-indlæg, så selv om tallet er i stigning, er der næppe tale om en eksplosiv stigning.
Det har tilsyneladende fået Microsoft til at overveje at indsætte annoncer i Bing Chat, eftersom flere øjne på sitet betyder større potentiale for annonceindtægter. Det skriver Yusuf Mehdi, Microsofts chef for forbrugermarketing i det førnævnte blogindlæg.
Foreløbig forestiller Mehdi sig, at Microsofts annoncepartnere kan betale for at få ekstra indhold vist (bl.a. ved at dele annonceindtægter med Microsoft), når brugeren holder musen over et søgeresultat.
Flere annoncer på vej i Microsoft-produkter
I en illustration fra blogindlægget (herunder) kan man se, hvordan den venlige Bing-AI anbefaler en række links baseret på brugerens input. Og når så brugeren holder musen over linket, dukker der yderligere indhold op fra samme site – og det er her, sitet så kan betale sig fra at få specifikt indhold vist.
Funktionen er et af Microsofts svar på de ”sponsorerede” søgeresultater, Google har i sine søgeresultater, der naturligvis er en af Googles hovedindtægter og dermed også et af de steder, hvor Microsoft forsøger at give Google konkurrence.
Mehdis illustration er dog blot ét af flere eksempler, der angiveligt er blevet diskuteret med Microsofts over 7.500 Start partner-brands. Det er disse annoncører, der er begyndt at dukke op i bl.a. Windows 11s Widget-vindue og i Edge, og som Microsoft håber at give endnu mere plads i sine forbrugerprodukter, herunder Bing, Edge og Windows.
Det ser altså ikke ud som om, Microsoft har tænkt sig at holde igen med annonceringen de mange steder, den er begyndt at dukke op i firmaets produkter. Man kan naturligvis også sagtens forestille sig, at Bing Chat begynder at anbefale forskellige brands og produkter på samme måde som i podcasts:
”Den nærmeste Bauhaus ligger 8 km væk. For øvrigt: Nu hvor du har søgt på, hvor den nærmeste Bauhaus ligger, ved du godt at Jem og Fix har et bedre udvalg i dørhængsler? De er også meget flinkere derovre. Der ligger en Jem og Fix 45 kilometer væk – det er kun 37 kilometer længere væk end Bauhaus”.