Euronics omsætter som aldrig før, alligevel er der røde tal på bundlinjen
Euronics Danmark, det administrative selskab bag detailkæderne EL-Salg, Lyspunkt, PhotoCare og Lysmesteren, oplever røde tal i 2022-regnskabet.
Dette på grund af stigende priser fra producenter, øgede fragtomkostninger og en generel forbrugertilbageholdenhed. Det skriver selskabet i en udmelding.
I 2022 havde Euronics Danmark et underskud på 1,9 mio. kr., sammenlignet med et overskud på 4,6 mio. kr. året før. Dette sker på trods af en nettoomsætning på rekordhøje 712 mio. kr., hvilket er en stigning på 9,5% i forhold til året før.
“Efter coronapandemien, hvor danskernes feriebudgetter i høj grad er blev investeret i opgraderinger til hjemmet, har 2022 været en brat opvågning for mange butikker”, fortæller siger Henrik Overgaard Hansen, CEO i Euronics Danmark, og fortsætter:
“Ruslands invasion af Ukraine, den tårnhøje inflation, de stigende energipriser og den generelle forbrugertilbageholdenhed har selvsagt påvirket salget af belysning, hvidevarer og radio/TV og er den største enkeltstående forklaring på det negative resultat”.
Selskabet har sat omsætningsrekord tre år i træk, men nettoomsætningen er ikke direkte et udtryk for aktiviteten i de enkelte butikker. Fra 1. januar 2022 blev Lysmesteren-kæden en del af Euronics Danmark, hvilket bidrog betydeligt til omsætningsfremgangen.
Ny strategisk kurs
I juni 2022 overtog Henrik Overgaard Hansen direktørposten i Euronics Danmark A/S og satte en ny strategisk kurs for detailhandelshuset.
“Vi har lagt en ny retning, hvor vi kommer til at fokusere mere målrettet på kerneforretningen og skabe de bedste betingelser for vores lokale butikker, så de kan bruge deres lokale forankring til at stå ekstra stærkt, når økonomien vender, og kunderne igen er klar til at bruge flere penge i vores branche”, fortæller Henrik Overgaard Hansen
Blandt andet har Euronics Danmark besluttet at afvikle et shop-in-shop-koncept i samarbejde med flere COOP-butikker, hvilket også påvirker bundlinjen negativt, da afskrivningerne er bogført i det netop aflagte regnskab.
Direktøren for Euronics kan dog glæde sig over, at selvom salget har været trægt i størstedelen af 2022, har serviceforretningen i blandt andet EL-Salg-kæden været travl.
“Når kunderne ikke køber nyt, bruger de flere penge på at reparere og vedligeholde det gamle, og det er blandt andet det, som har gjort, at butikkerne holder skindet på næsen i en tid, hvor detailhandlen har haft det svært”, slutter Henrik Overgaard Hansen
Han forudser dog, at forbrugerne fortsat vil være tilbageholdende her i 2023.