Betalings-tv er fortsat den primære finansieringskilde for dansk tv-indhold, med en årlig omsætning på knap 12 mia. kr. Selvom streamingmarkedet vokser, investeres der stadig langt mere i dansk produktion på betalings-tv-markedet.
Danskerne bruger årligt 5,8 mia. kr. på tv-pakker og 4,2 mia. kr. på streamingtjenester, ifølge en kortlægning af pengestrømmene på tv-markedet fra Danske Mediedistributører. Samlet set er det kommercielle tv- og streamingmarked på knap 12 mia. kr. årligt. Dertil kommer den offentlige finansiering af DR og TV 2 regionerne, som beløber sig til ca. 3,5 mia. kr. til tv-produktion.
Selvom antallet af tv-kunder er faldet og forbrugsvaner har ændret sig, er omsætningen på tv-markedet stort set uændret de senere år, primært på grund af de stærkt stigende priser på sportsrettigheder og øgede udgifter til rettigheder.
Streamingmarkedet er dog ved at indhente betalings-tv-markedet, men betalings-tv-markedet er stadig den største og vigtigste finansieringskilde for dansk tv-indhold. Der bliver i kroner og øre investeret langt mere i dansk produktion på betalings-tv-markedet, og det er også en betydeligt større andel af omsætningen, der går til at købe indhold.
Globale streamingtjenester investerer ca. 400 mio. kr. om året (2021) i dansk indholdsproduktion, svarende til knap ti pct. af deres omsætning. Broadcasterne investerer derimod 23 pct. af omsætningen i dansk indholdsproduktion. Selvom streamingtjenesterne offentliggør hverken deres abonnementstal eller omsætning på det danske marked og sætter kun i begrænset omfang tal på deres investeringer herhjemme, viser tallene alligevel, at tv-markedet stadig har en fremtid og er en vigtig del af dansk kulturproduktion.