Forside * Featured

Spotify-chef lover at HiFi er på vej, men tør ikke sige hvornår

-

”Branchen ændrede sig, og vi var nødt til at tilpasse os”, siger Spotifys chef for produkt og teknologi, Gustav Söderström nu i et interview.

Spotify har travlt med en masse nye tiltag, inklusive en række teknologitunge innovationer, såsom f.eks. deres nye AI-baserede DJ, der viser sig at være mere hyggelig og brugbar end man umiddelbart kunne forvente.

Annonce:

Et nyt app-design er også ved at blive rullet ud, der i højere grad er inspireret af mekanismer, du kender fra sociale medie-apps. Du scroller gennem et feed af anbefalinger med videoer og musikbidder, der autostarter, hvilket nogle er vilde med, og andre hader.

De nye initiativer til trods har Spotify stadig ikke givet adgang til lossless-musik eller musik i hi-res-kvalitet. Det Spotify HiFi-abonnement, som blev lovet tilbage i 2021 har brugerne stadig ikke set skyggen af. Men den er på vej, lover Gustav Söderström, der er Spotifys chef for produkt og teknologi i et interview med The Verge.

Söderström vil dog ikke sige noget som helst om hvornår, og det lader ikke til at abonnementet er lige på trapperne: ”Det skal nok komme, men vi vil gøre det på en måde, der giver mening for både os og vores lyttere”, siger han.

Koster højere kvalitet for meget?

Spotify-chefen vil ikke give nogen detaljeret forklaring på at HiFi-abonnementet sank i jorden efter den stort anlagte lancering i 2021. Han siger blot, at ”branchen ændrede sig, og vi var nødt til at tilpasse os”. Han vil imidlertid ikke ud med, hvad det er for ændringer, branchen har gennemgået.

Han siger dog, at ”det også skal give mening fra et omkostningsperspektiv”, men at han derudover ”af åbenlyse grunde” ikke har lov til at udtale sig om ”aftalerne med musikselskaberne og hvad andre tjenester har gjort”. Læser man mellem linjerne, ser det altså ud til at det ikke nødvendigvis er noget teknisk, der holder Spotify tilbage fra at fyre HiFi-kanonen af.

Hvis det har noget med omkostninger og musikselskabsaftaler at gøre, kan Spotifys tilbageholdenhed være en konsekvens af, at selskaberne opkræver højere vederlag for licensering af musik i højere kvalitet. Andre, større tjenester som Apples og Amazons har muligvis blot valgt at æde den ekstra omkostning. Det kan være det, Söderström mener, når han siger, at branchen har ændret sig.

Eller måske forventer Spotify simpelthen ikke at kunne hente nok kunder ind på et HiFi-abonnement til at omkostningen bliver dækket. I den forbindelse skal man huske på, at Spotifys fokus er anbefaling af indhold, hvor andre tjenester (som f.eks. Tidal) i højere grad markedsfører sig på lydkvaliteten som salgsparameter.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.