Ford i USA har søgt patent på et system, der vil gøre dit bil-liv til et rent helvede, hvis du er for sent på den med bilafdragene. Og som sidste udvej returnerer bilen sig selv.
Alle jobs kan automatiseres med AI. Selv den sure kreditor, som du skylder penge. Og også den endnu mere sure ”assistent”/rockertype som kreditoren sender ud for at hente den bil, du ikke har betalt afdragene på.
I det sidste tilfælde ser det endda ud som om, to jobs kan slås sammen til én bortautomatisering. Ford har nemlig søgt patent på et system, hvor selvkørende biler selv vender tilbage til forhandleren, hvis afdragene ikke kommer til tiden.
USA’s patentmyndigheder har offentliggjort patentet, som Ford søgte om for omkring halvandet år siden. De har dog endnu ikke tilkendt Ford patentet, men offentliggørelsen vidner om at de afventer indsigelser – og hvis der ikke kommer nogen, kan Ford formentlig sikre sig en godkendelse.
Der er tale om et såkaldt system- eller mønsterpatent, og altså ikke en decideret ny teknologisk løsning. Helt præcist beskriver patentet en trinvis afvikling af forholdet mellem Ford og brugeren af bilen, hvad enten vedkommende afdrager på bilen eller leaser den.
Med andre ord er det altså ikke noget med, at bilen finder den næste rampe på motorvejen og kører fra for derefter at køre sig selv hen til den nærmeste Ford-forhandler, når betalingsfristen er overskredet med en enkelt dag.
Trinvist bil-helvede
I stedet begynder brugsmulighederne for den selvkørende bil at falde fra én efter én. Først får føreren af bilen en besked på bilens skærm om at betalingsfristen er overskredet. Hvis føreren ikke reagerer, kommer der én til.
Hvis der så stadig ikke bliver reageret på beskederne, begynder bilens funktioner at standse. Patentet melder ikke noget om en fastlagt rækkefølge, men nævner, at GPS’en kan blive slået fra, den nøglefri funktion kan stoppe, og klimaanlægget kan holde op med at virke.
Ford foreslår også, at en ”vedvarende og ubehagelig” lyd kan blive aktiveret, hver gang den dårlige betaler sætter sig ind i bilen. Og skulle det stadig ikke være nok til at få brugeren af bilen til at betale, kan bilen gå i ”lockout condition”.
Selv om navnet antyder noget andet, er der ikke tale om at brugeren nødvendigvis bliver låst ude af bilen. I stedet vil bilen bare ikke flytte sig ud af stedet, med mindre det er til et hospital i en nødsituation, eller frem og tilbage mellem hjem og arbejde. Det sidste er endda beskrevet i patentansøgning som værende nødvendigt for at brugeren kan tjene penge til at betale bilens afdrag!
Hvis alt dette ikke virker, har bilen som nævnt muligheden for simpelthen at låse brugeren ude og køre hen til den nærmeste Ford-forhandler og dermed returnere sig selv. Den kan endda også, hvis værdien af den er faldet betydeligt på grund af fysiske skader eller lignende, køre sig selv hen på bilkirkegården.
Hvem sagde at fremtiden med selvkørende biler ikke bliver lys og lykkelig?