Essensen af Italiensk?
Kan den italienske kultur skabe HIFI produkter der ud over at se godt ud også lyder godt og er lavet til at opfylde dine behov i hverdagen? Vi advarer om, at der kan fremkomme stærke scener, ord og vendinger i denne test Gold Notes Streaming DAC. 😄
HIFI REVIEW:
Produkt: Gold Note DS-10 EVO & PSU-10 extern PSU
Land: Italien
Priser: DS-10 EVO Kr. 21.200.- , DS-10 EVO LINE Kr. 22.600.-, PSU-10 Kr. 8.200.-
Øvrige produkter i serien omtalt: Effektforstærker PA-10 Kr. 13.400.- , Phono Stage PH-10 Kr. 13.400.- Alle priser er incl moms og set hos HIFI Center Jylland.
Venligst stillet til rådighed af: HIFI Center Jylland i samarbejde med den danske distributør, INVENTUM.
Det Italienske særpræg
Uanset om det er biler, mode, mad, kultur eller politik – der er én ting, jeg finder det svært at sige om italienere, og det er at de skulle være kedelige! Jeg oplever det som et land med stor kulturel kontrast, der spænder fra passioneret lidenskab for de finere ting i livet på den ene side, men også over vild og synlig mafia drevet korruption på den anden side. Sidstnævnte kan være medvirkende til at skabe en “MEH” kultur der finder vej ind i produkter og tænkning. Det er noget, alle som handler med italienske firmaer eller f.eks har ejet en ældre Alfa Romeo kan tale med om. 😄
Selvom vi alle kender de verdensberømte italienske bil og mode brands, er Italien nok mindre kendt på verdensplan for mindst to håndfulde ret unikke HIFI-producenter. Mærker som f.eks Sonus Faber, Zingali, Tektron, New audio Frontiers, Pathos og selvfølgelig det kun 10 år gamle firma Gold Note der er genstand for denne anmeldelse.
Hvem er Gold Note?
Gold Note, der altså netop har fejret 10 års jubilæum, er beliggende på landet omkring Firenze i Toscana, hvor både udvikling og produktion finder sted. Mærket har en komplet portefølje af produkter, – herunder pladespillere, højttalere, pick-upper, forstærkere, kabler og meget mere.
Mange produkter tilbydes med forbedrede eksterne strømforsyninger som tilbehør.
Det er et brand, der tydeligt hylder både tradition OG innovation, samtidig med at de dyrker det, vi kunne kalde “italiensk design”, med delikat håndværk, farver og materialer, der giver produkterne en dejlig dosis x-factor og unikt “feel”. Deres pladespillere synes jeg især gode eksempler på denne italienske design “flamboyance”.
At lære disse produkter at kende afslører al den kontrast, lidenskab og de mange “særheder”, som italienske produkter nogle gange udviser. Faktisk er der en masse ting i især i relation til software her, der vil kunne drive dig til vanvid, afhængigt af hvordan du planlægger at bruge sådan en DS-10 Evo DAC. At dømme ud fra de mange rosende anmeldelser lever jeg måske i et ûber krævende parallelt univers, så husk altid at bedømme selv!
Til denne anmeldelse er mit hovedfokus DS-10 EVO, en streaming DAC / Preamp, med og uden dens eksterne PSU-mulighed. Jeg prøver også familiemedlemmer repræsenteret af PH-10 phono trinnet og PA-10 hybrid-effektforstærkeren for at få en idé om, hvordan de forskellige komponenter fungerer og lyder sammen, – og for at se de tilgængelige finish side om side.
Design og funktioner
Designet af 10-serien er slankt og moderne med et informativt display, styret af en enkelt “drej og klik”-knap, pakket ind i et smukt aluminiumschassis, der kommer i enten sølv, guld eller sort.
Personligt er jeg helt vild med guld finishen, hvilket jeg blot synes forstærker den italienske “flamboyance”.
En-knaps tilgangen kan værdsættes minimalistisk, men jeg finder hurtigt ud af, at det er virkelig dræbende at bruge, og kigger derfor længselsfuldt efter fjernbetjeningen,der gør jobbet en smule lettere, men STADIG besværet p.g.a at navigationen jo er skabt til et design med én knap…. juhu..
Jeg synes det er en helt forkert design beslutning at lade det der OGSÅ skal være en lydstyrkeknap blive brugt til alt muligt andet, så den måske ikke er tilgængelig når du i panik har brug for den… Det er i mine øjne alt for meget “design over funktion”, hvilket godt design ALDRIG skal være. Jeg blev ganske enkelt frustreret over tilgangen med en knap igen og igen i løbet af testperioden. Softwaren ikke smart nok til at kompensere for manglerne ved “en-knaps tilgangen”.
DS-10 EVO streaming DAC’en integrerer også en hovedtelefonudgang med to forstærknings trin og pre-amp funktion. DAC delen er baseret på den højtydende AKM AK4493 chip, der er i stand til at håndtere op til PCM 32bit/768kHz og DSD512. DS-10 EVO har også LAN, Wi-Fi og den mere “audiofil venlige” Bluetooth version 5.0.
Justerbare Digitale filtre
En unik funktion er Cameleon DAC`en, der giver dig mulighed for at justere de digitale filtre efter din personlige smag. Der er relativt subtile forskelle, der dog vokser i ørerne med tiden. Hvor godt det fungerer, synes jeg afhang meget af kildematerialet og formatet, men det er en fed feature at have muligheden for at beslutte sig for digital filtrering, et emne jeg dækkede mere i dybden i testen af streamer DAC`en IFI audio Neo Stream her på recordere.
3,5 mm jack som eneste analog indgang… men det koster også ekstra!
DS-10 EVO LINE versionen tilføjer en analog indgang på en … 3,5 mm analog mini jack-indgang som er eneste mulighed for at forbinde analoge kilder. I den professionelle verden, ville man løse det åbenlyse “plads problem” med et breakout kabel, hvilket man også burde have gjort her, da det virker helt i skoven at tilslutte sin fine PH-10 phono trin udstyret med XLR udgange til et stereo mini-jack. Helt ærligt, det virker slasket! Der er ikke engang en 3.5 mm udgang på PH-10, så der SKAL benyttes et adapter kabel.
Jeg synes faktisk, at systemet som helhed er lidt inkonsekvent både i funktioner og præsentation. Designmæssigt kan det være små ting som LED-farver, der ikke er konsistent på tværs af enheder, og mere seriøse ting som at have ingen anden mulighed end den 3,5 mm jack-indgang til det RIAA-trin, du måske vil tilføje.
Brugeroplevelsen
I daglig brug vil DS-10 DAC fungere som kontrolcenter for dit Gold Note-system. Den har flere digitale indgange, der tæller to optiske, en USB, en coax og en AES/EBU. Hertil bluetooth, og understøttelse af flere streaming grænseflader som f.eks Tidal Connect, Spotify Connect, Deezer Roon, DNLA-servere, lokal fil-afspilning via et USB-drev, Airplay med mere. I GN kontrol-appen er der endda implementeret muligheden for at oprette forbindelse til apple iCloud, dropbox og onedrive! (jeg prøvede iCloud, og her skulle filen først hentes lokalt, hvorefter afspilning kunne finde sted… )
Hvor er det bare italiensk 😆
I stedet for at bruge størstedelen af denne anmeldelse på at gå i detaljer om, hvor “italiensk” brugeroplevelsen er, når man FORSØGER at bruge DS-10 EVO og dens software-app, – og ikke mindst hvor dræbende det er for din impulsive musikalske nydelse i dagligdagen, hvis du prøver at bruge de værktøjer Gold Note har lavet, – vil jeg i stedet blot nævne de to værste, og så ellers henvise dig til mit internationale video review for den mere underholdende gennemgang.
Ingen netværks standby
SELV hvis du bruger en tredjeparts løsning som Roon, er der ting der vil genere som f.eks det at DS-10 Evo ikke automatisk kan tænde fordi den ganske enkelt ikke eksisterer på netværket før den er tændt. Ja, der er INGEN netværks standby funktion.. Når den endelig er tændt, vil DS-10 EVO dukke op engang når den er klar på dit netværk, hvorefter du vil være i stand til at streame til den.
…MEN… den skifter såmænd heller ikke engang automatisk til netværks indgangen, når netværket initialiseres fra GN app, spotify, Tidal Connect…. Men den gør til gengæld det når du bruger ROON… Forvirret?
… det kan jeg godt forstå, – og dette er tilmed kun spidsen af “isbjerget”.
Gale designvalg – sådan kan du blive skilt…
I den mere FARLIGE kategori af “italienskhed” er det at hvert input fastholder den sidst brugte volumen… individuelt! … Forestil dig, at du havde en festaften med drengene, hvor i spillede på fuld skrald med en given afspiller. Så skiftede i senere til en anden kilde hvor der bare blev spillet lav baggrundsmusik. Næste morgen, står du tidligt op med hele familien sovende, tænder for systemet, skifter input til den kilde i brugte til party, der stadig spiller…. og straks kvitterer med MAX volumen der var sidste volumen der blev anvendt med den kilde… Det var så sådan at Bjarne blev skilt….
Der er absolut ingen grund til ELLER logik bag denne adfærd, og det er noget, jeg ikke har set på nogen anden enhed nogensinde… og hvorfor mon?
For enhver, der bruger flere kilder, vil dette potentielt være et negle-bide-fremkaldende dagligt problem.
Heldigvis, når det kommer til lyden, lysner tingene lidt op! (hvis man ikke allerede har krudtet sine højttalere af 🤣).
Lyden – l Suono Italiano
DS-10 Evo og dens familiemedlemmer byder på ganske distinkte lydindtryk.
Desværre har jeg ikke haft mulighed for at høre deres højttalere sammen med 10-serien, men jeg fik en PH-10 Phono stage og en PA-10 effektforstærker med, der gav meget forskellige lydindtryk nærmest i hver deres retning.
Generelt er der fest i lyden på DS-10 Evo. Den italienske flamboyance krydrer tingene og lyder levende og lidt fremad med en antydning af hårdhed med nogle typer musik. Brugt sammen med PA-10 effektforstærkeren, udjævnes dette dog temmelig meget, da PA-10 har en ret tilbagelænet og overraskende varm lyd. Hvis du har en lidt aggressivt lydende højttaler, du ønsker at bløde lidt op, kan dette være forstærkeren du skal prøve. PA-10 kan tilmed brokobles, hvorved Gold Note optimistisk angiver den kan levere 300 Watt i 8 Ohm…600 Watt@4ohm mnnn… ja.. det er vidst lidt “italiensk sok i trussen” med den opgivelse. PA-10 er opgivet til 2 x 75 watt@8ohm i stereo operation (300 watt@2ohm!) og er i øvrigt også udstyret med en blæser, der går i gang når den drives hårdt.
Lytte indtryk & setup
Den kritiske lyttetest af DS-10 Evo blev udført først med den eksterne PSU tilsluttet, og derefter uden, for at konstatere hvad det er man går glip af. Dette er efter min erfaring den bedste måde at udføre en sådan test på, da hjernen er meget mere tilbøjelig til at forvente en forbedring, når noget “tilføjes”. Jeg brugte Nuprime Evolution One monoblok effekt forstærkere , der drev et sæt technics SB-R1-højttalere med den analoge Yamaha C-5000 som forforstærker. De anvendte højttalerkabler var viablue SC-4. Det ville være muligt at lytte ved at gå direkte til monoblokkene fra DS-10 Evo, men C-5000 er rar at have siddende imellem, for at kunne referere til andre DAC’er under sessionen.
Til blindtesten brugte vi udelukkende numre fra Sonic Snacks-playlisten, som du finder til din foretrukne streamingtjeneste ved at klikke her. De mange forskellige digitale filter muligheder i DS-10 Evo kan introducere subtile ændringer i den overordnede præsentation, som “sætter sig” i ørerne over tid. Jeg legede med indstillingerne uden rigtig at finde mit foretrukne sweet spot, og oplevede at resultatet varierer med samplingsfrekvenser og formater.
Da vi testede IFI Audio Neo Stream, udførte Tim Harris og jeg en blindtest med 5 DACs, og DS-10 Evo klarede sig i denne sammenhæng sig meget flot som en af de mere “festligt” lydende DAC’er.
Vi var dog overraskede over, at forskellen mellem dem ikke var større, da DS-10 EVO kom igennem med en smule mere spænding, som for nogle vil blive oversat til mere “kant”. Med noget musik kunne det begynde at føles lidt distraherende, og med anden musik helt spot on.
Om den “italienske lyd” vil være en fordel eller ej for dig, afhænger som altid af alle de tekniske faktorer ved sit system, og ikke mindst din musiksmag. Den kommer ihvertfald med noget “ekstra krydderi”, det er helt sikkert. Jeg kunne klart godt lide det.
Med Extern PSU
At bruge den valgfri specialiserede PSU er cool, men afslører kun en mindre subtil ændring på mit referencesystem. Det føles som om lydbilledet bliver lidt mere roligt og dybere lydbillede. Det oplevede jeg ganske subtilt, og er ikke overbevist om, at det ville være de ekstra penge værd på dette system at bruge den eksterne PSU..
En bæst med DSD filer
Lytte-højdepunktet var at DS-10 Evo fungerede forbløffende godt med DSD-filer leveret af Roon. Jeg havde en ganske salig lyttesession, hvor jeg glemte alt om elendigt software, som roon dybest set befrier dig fra, og glemte at spise frokost da jeg i stedet sad sammen med med kunstnere som Kenny Burrell på albummet “The Road to love”, Jacintha på hendes hyldest til Ben Webster kaldet “here`s to ben”, der førte mig over i den vanvittigt EN mikrofons optagelse af Carmen Gomes Inc med albummet “Don`t you cry”, der er et mesterværk i perfekt naturlig lyd, der blev imponerende leveret af DS-10 EVO.
Jeg nød også DSD tracks fra Bob Dylan, hvor “Shelter from the storm” fra albummet “Blood on the tracks” blev portrætteret meget intimt og luftigt. De mere punchy og groovy ting blev leveret af Vanessa Fernandez på albummet USE ME, der er et godt eksempel på dygtig moderne analog indspilning, da albummet er indspillet på 2” 24 spor analogt og mixet til ¼” masterbånd, omhyggeligt masteret og overført til højopløsnings DSD. Afspillet i høj opløsning er det en plade, der opleves som et meget klart vindue til studiet. Som afslutning på highres lytte sessionen ryger Cantus seneste album “yggdrasil” i afspilleren på SA-CD. Som altid, er det en betagende oplevelse af både teknisk og kunstnerisk excellence og originalitet.
Efter den overbevisende musikalske optræden ved hjælp af DSD og andet high-res indhold, kigger jeg til en ny lille fast beboer på test bænken, en project CD BOX RS2T CD transport, forbundet til DS-10 Evo via AES/EBU udgangen for at afspille en række favoritter CD’er, der fik et flot løft i livlighed og opløsning sammenlignet med direkte afspilning fra min premium CD-afspiller reference fra Marantz, en SA-7001 KI edition. Her kunne jeg virkelig mærke fordelen ved at bruge en extern DAC som DS-10 EVO.
Under sessionen lytter jeg også til hovedtelefonudgangen ved hjælp af et par Sennheiser HD820 der nemt blev drevet af DS-10 EVO med rigeligt headroom i LOW indstillingen. Her sammenligner jeg dem med den indbyggede hovedtelefonforstærker, der er i C-5000, der afslører en meget forskellig lyd mellem de to. DS-10 EVO fremstår som punchy og vægtig, men også en smule nasal g på 820’erne, mens C-5000 virker mere detaljeret, mere luftig, med mere separation.
Hvad der er den rigtige lyd for dig, afhænger virkelig af lytte præferencen og den musikalske smag. Jeg kunne ikke beslutte mig for, hvad jeg bedst kunne lide, da jeg lyttede til Michelle Shocked på det super fede track “the quality of mercy” fra “Dead man walking” soundtracket. Jeg var vild med bassen på DS-10, men elskede mellemtonen, detaljeringen og opløsningen mere på C-5000. Oplevelsen vil kunne være betydelig anderledes med en anden hovedtelefon parring.
Konklusion
Hvis DS-10 Evo var en smuk kvinde, ville hun stå i en guld silke kjole i fuld makeup på høje hæle, klar til at få taget sit billede i den perfekte solnedgang…. Du er vild med hende, men samtidig skal du leve med at hun spiser IS mens hun roder med dine plader, med fingrene smurt ind i karamel. Desuden lytter hun aldrig til dig, er ligeglad med dine følelser, og er ALDRIG KLAR når du er det.
Kort sagt: ALT for meget tid går fra impulsen til at ville høre noget, når du har et produkt, der ikke akkommoderer dig intelligent nok. Alle der har brugt f.eks en lyngdorf streaming forstærker vil sidde hovedrystende i mødet med et Gold Note streaming produkt mens det grå hår bliver længere og længere mens man prøver at regne ud hvor ens streamer er blevet af, eller hvad den egentlig laver…
Så selvom DS-10 er en fed idé – og har en særlig lyd at tilbyde dine ører – så finder jeg den så svær at leve med, at jeg ikke vil anbefale den til nogen, der ønsker at udforske flere musikkilder. I bedste fald skal man bare bruge den som et roon ready endpoint eller med EN digital kilde (hvilket fint kunne være en Bluesound Node N130, som den vi testede her).
Man er virkelig nødt til at kende og administrere alle dens særheder, hvoraf nogle, som at lydstyrken bevares for hvert input, er direkte vanvittige og kan føre til ødelagte højttalere, ører, naboskaber & ægteskaber. 😏
DS-10 gør sjældent, hvad logikken antyder ville være rationelt.. Men enkelthed kræver jo intelligens, og den har ikke fået opmærksomhed nok hos de ansvarlige for brugeroplevelsen hos Gold Note.
Brugere vil derfor hurtigt blive afskrækket fra virkelig at udnytte mulighederne i DS-10 Evo på grund af den følelse den skaber, og her ligger kernen af problemet for mig.
Fremtidige softwareopdateringer
Det gode er, at det KAN løses med fremtidige opdateringer, som jeg håber, Gold Note vil levere, når de finder ud af det problem, der har forårsaget at sådan noget rod nogensinde er kommet ud af fabrikken. Der er ihvertfald noget med holdningen, for da jeg henvendte mig for at spørge hvem jeg kunne tale med for at videregive mine “opdagelser”, blev jeg sendt til distributøren i stedet for direkte til den software ansvarlige.
Det er ærgerligt, for jeg ville rigtig gerne se sådan et sæt i GULD finish stå permanent på mit rack, men livet er altså for kort til dårlig konsumer software, velvidende at sandsynligheden for at der sker et jordskred hos Gold Note nok er temmelig… “MEH”. 🫤
Husk som altid at prøve udstyret selv, og ikke udelukkende forlade dig på mit perspektiv.
For mere information og fulde specs besøg Gold Note her!
Se mit internationale review herunder:
Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side. Yderligere er han stifter eller medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche, og arbejder i dag som uafhængig rådgivende konsulent / AV Teapeut og “youtuber” med kanalen “Stjernholm Reviews”.
På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er, at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt. Mortens forskellige lyd-eventyr kan også følges sjatvis på instagram profilen stjernholmreviews |
Denne artikel er en del af serien: HIFI Streaming
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- TEST: Roon Nucleus+ server
- Nyt til musikelskere: Stor update til Roon
- TEST: Cambridge Audio EVO 150 – fremtidens HIFI for masserne?
- Ny WIFI-Audio-Transport fra IFI Audio: ZEN Stream
- Apple Music satser stort på klassisk musik
Denne artikel er en del af serien: High-end HIFI
- TEST: Sennheiser HD820/HDV820 bundle – HIFI himlen på hovedet!
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- MAGIEN ER DER STADIG: Technics Reference Class R1 stor-test
- TEST: FYNE F-1.5 bookshelf højttaler
- Nyt til musikelskere: Stor update til Roon
- Så skete det: Lyngdorf får MQA
- TEST: Paradigm Persona B – En Rolls Royce til musikoplevelsen
- TEST: Technics SU-R1000 – så digital at den også er til dem der elsker analog?
- OePhi Cables – Ny dansk audio kabel virksomhed
Denne artikel er en del af serien: premium HIFI
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
- TEST: Pladespillere – sammenligning og opsætning af Technics SL-1500C og SL-1200G
- TEST: Technics Grand Class HIFI – er de tilbage?
- TEST: ROON – musikafspilleren for musik-elskere?
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Trådløs HIFI! Vi tester DALI Sound Hub med DALI Rubicon 6C
- TEST: B&W 705 S2… en let duft af High End
- TEST: Cocktail Audio X45 – den ultimative HIFI musikmaskine-player-recorder?
- STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 4 – Digitale Troldmænd
Denne artikel er en del af serien: Streaming forstærkere
- TEST: Verdenspremiere – Lyngdorf TDAI-1120 streaming anlæg
- TEST: NAD M10 – Streaming HIFI-forstærker til den moderne indretning
- TEST: Cambridge Audio EVO 150 – fremtidens HIFI for masserne?
- TEST: Hifi Rose RS150 Streamer – fest i HI-FI møblet!
- HIFI NYHED: IFI AUDIO Neo Stream
- HIFI Test: IFI Neo Stream – Kompakt streaming DAC med audiofile ambitioner!
- HIFI TEST: Bluesound Node N130 – Magisk Streaming DAC!
- HIFI TEST: Gold Note DS-10 EVO Streaming DAC (Denne artikel)