Forside * Nyheder

Apples strategi med MR-headsettet er langsigtet

-
Sådan forestiller designeren Antonio De Rosa sig, at Apples headset kommer til at se ud (Mock-up: Antonio De Rosa).

Det kommende MR-headset blev for nylig vist frem for firmaets 100 øverste ledere ved en præsentation, der var mere fornem end normalt.

Når man tænker over det, har Apple ikke kastet sig ind i ret mange nye kategorier af produkter, siden Steve Jobs kom tilbage og revitaliserede firmaet i 1997. På det kvarte århundrede har vi set en overflod af digitale enheder fra et hav af producenter, men Apple har altid været forsigtige med kategorivalgene og ventet til det rigtige tidspunkt med at lancere.

På det kvarte århundrede har vi således kun set Apple kaste sig ind i 8 nye kategorier ud over de computere og det computertilbehør, firmaet oprindelig blev kendt på: iPod, iPhone, iPad, Apple TV, AirPods, Apple Watch, AirTags og HomePod. Nogle af disse, f.eks. Apple TV, HomePod, AirTags og AirPods, var mest et spørgsmål om ikke at sende folk over til konkurrenterne og holde dem i økosystemet.

Annonce:

Nu kommer så Apples Mixed Reality (MR)-headset, der efter alt at dømme bliver lanceret til juni ved WWDC. Udviklerkonferencen er et naturligt sted at lancere headsettet, for den første version af headsettet er tiltænkt professionelle og de mest hardcore Apple-fans.

Det kan man se på, at headsettet formentlig kommer til at koste 3.000 dollar (altså formentlig over 25.000 kroner, når først danske skatter og afgifter kommer på), og at Apple regner med at sælge under en million af den første udgave. Apple er dog allerede i gang med at forberede en version, der kommer i 2024 eller 2025 og koster det halve.

Et bud på Apples headset-design fra Ian Zelbo (Illustration: Ian Zelbo)

Dermed er MR-strategien for Apple mere langsigtet. Det skriver den sædvanligvis velinformerede Mark Gurman fra Bloomberg. Han siger, at folkene på chefniveauet hos Apple tænker, at MR-headsettet skal igennem den samme udvikling som Apple Watch, der heller ikke var noget hit til at begynde med. Nu er det til gengæld et af Apples mest stabilt sælgende produkter.

’Fight Club’-event for de 100 øverste ledere

Ligesom med Apple Watch skal folk lige finde ud, hvad headsettet kan bruges til, mens det kommer ned i pris, mener Gurman, der baserer sin vurdering ud fra, hvad han har hørt fra indersiden af Apple. For en gangs skyld kan Gurman dog også rapportere om noget, der allerede er sket, modsat at forudsige noget baseret på rygter fra Apples korridorer.

Det handler om headsettets interne salgsproces. Apple-ledelsen er tilsyneladende godt klar over, at det kræver mere forklaring og kommunikation om headsettets potentiale, før entusiasmen omkring MR og headsettet breder sig fra topledelsen via mellemlederne ud til selv den menige sælger hos Apple-forhandlerne.

Designeren Antonio De Rosa tror, Apples kommende headset kommer til at se således ud (Mock-up: Antonio De Rosa)

Derfor holdt de i den forløbne uge en større event i Steve Jobs Theater, som vi udenforstående kender som stedet, hvor Tim Cook og holdet går på scenen og præsenterer nye produkter, når Apple holder en ny præsentation. Men i stedet for journalister, var dette i stedet, hvad de hos Apple kalder en ’Fight Club’-event. Altså en event, hvor den første regel er, at man ikke taler om en eventen.

Det var derfor også kun de øverste 100 ledere hos Apple, der fik lov at få headsettet demonstreret og fik et glimt af det indhold, Apple planlægger – hvilket angiveligt også indbefatter MR/VR-indhold fra Hollywood-navne.

Ifølge Mark Gurman var eventen mere fornemt sat op end disse ’Fight Club’-events normalt er, og det understøtter også teorien om at ledelsen vil gøre noget ekstra for at få resten af Apple til at blive begejstret for headsettet og dets fremtidige potentiale. Det betyder naturligvis også, at sandsynligheden for at vi ser headsettet til juni er blevet en anelse større.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.