Et lovforslag om moms på dansk tv og kulturliv kan give endnu dyrere tv-pakker og kundeflugt, lyder det fra YouSee, Stofa m.fl.
For mindre end et år siden stemte et flertal for Folketinget nej til at lægge moms på tv-abonnementer. Nu er lovforslaget kommet op igen, og det er dårligt nyt for dansk tv og kulturliv, mener branchens aktører. Det skriver Dansk Erhverv i en udmelding.
En del af den ny regerings lovprogram er at genfremsætte et forslag om at indføre moms på ”forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet”, hvilket ifølge tv-distributørerne vil udløse en momsregning på mere end 200 mio. kr. på den såkaldte tv-moms.
En regning som i sidste ender hos de ca. 1,7 mio. danske husstande, der abonnerer på en tv-pakke. Enten kommer prisen til at stige, eller også bliver tv-udbyderne nødt til at tage indhold ud af pakkerne, for at holde prisen i ro.
“Regningen havner hos tv-kunderne i en tid, hvor alt i forvejen bliver dyrere. Dette virker som en unødvendig skattestigning som desværre også rammer kulturen og skader produktionen af dansk indhold”, fortæller Kim Poul Christensen, der er mediedirektør i Nuuday.
Risikerer at ryste dansk public service
Samme melding lyder fra Stofa-ejeren Norlys, som er den næststørste tv-distributør på markedet med ca. en halv mio. tv-kunder.
“En ekstra afgift er det sidste, der er brug for i en tid, hvor tv-pakkerne i forvejen er under hårdt pres fra stigende sportsrettigheder og konkurrencen fra de internationale streamingtjenester. Det virker besynderligt, hvis afgiften skulle blive indført, uden at der er et klart EU-retsligt krav om det”, lyder det fra Ulf Lund, der er direktør for Stakeholder Relations i Norlys.
Ikke nok med at tv-pakkerne risikerer at miste yderligere tilslutning, så kommer det også til at få konsekvenser for udbredelsen af det vigtige public service-indhold, som i høj grad er afhængig af tv-pakkerne.
“Vi har et stærkt og rigt dansk kulturliv, som vi skal passe godt på i en tid, hvor de globale streaming-tjenester stormer frem på bekostning af det lokale indhold. Det bliver en statslig afgift på et marked, der i forvejen er i uro”, lyder det fra Lars Werge, der er mediepolitisk chef i Dansk Erhverv.
Genfremsættelse undrer branche
Det er dog ikke første gang, at et lovforslag om tv-momsen er på tale. Så sent som i foråret 2022 forsøgt den daværende S-regering at gennemføre samme lovændring, da momsfritagelsen angiveligt skulle stride imod EU-retten.
Denne fortolkning blev dog afvist af uafhængige fagfolk, og derfor er det svært at forstå, hvorfor forslaget bliver genfremsat, mener Lars Werge.
“Den oprindelige begrundelse er jo væk. Hvis man først fjerner momsfritagelsen, kan den ikke genindføres igen, fordi fritagelsen hviler på en dansk undtagelse fra EU’s momsdirektiv”, siger han i udmeldingen.
I Nuuday lyder opfordringen, at Skatteministeren i fuld åbenhed inddrager interessenterne i at få spurgt på rette sted i EU, om lovkravet er ændret på dette felt.
“Folketinget spurgte jo skatteekspert Henrik Øe, om der var et EU-krav for at lave denne lov – og hans svar var entydigt og klart nej”, fortæller Kim Poul Christensen, og slutter:
“Derfor virker det unødvendigt, at lovforslaget bliver genfremsat blot 10 måneder efter, at det faldt i Folketinget. Derfor er det vores klare opfordring, at Skatteministeren i fuld åbenhed inddrager interessenterne i at få spurgt på rette sted i EU, om lovkravet er ændret på dette felt”.
Hvornår?
Lovforslaget ventes fremsat i begyndelsen af april.